TOP

GfK brengt positieve bestedingscijfers

De bestedingen in Nederland aan sportkleding zijn in augustus tot en met oktober 2009 gestegen met vier procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008.

Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Sportcult de bestedingen aan sportkleding in de maanden augustus tot en met oktober van 2009 vergeleken met de bestedingen in dezelfde periode in 2008. Nederlanders gaven in dit kwartaal meer geld uit aan sportkleding. Per transactie kochten ze meer kledingstukken, maar gemiddeld gezien spendeerden ze minder.

De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn met drie procent licht gedaald. Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per vrouwensportkleding artikel is echter gestegen. In het segment mannensportkleding zijn de bestedingen met negen procent gestegen. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is wel gedaald.

Opvallend is dat er in deze periode veel werd uitgegeven aan kindersportkleding. Het aantal gekochte stuks en het gemiddeld besteed bedrag per artikel voor kinderen is gestegen. Totaal gezien zijn de bestedingen voor kindersportkleding met acht procent gestegen.