TOP

Gezien op Kleine Fabriek: Ariana Dee

Op Kleine Fabriek ging het label Ariana Dee in première. Dat inkopers er het handschrift van Barbara Farber in herkenden, kan kloppen. Arianne de Ridder, oud-designer van Barbara Farber dat vorig jaar werd stopgezet door Waalwear Kids, is haar eigen label gestart.

Lemarti Fashion Agency, agent van Ariana Dee voor de Nederlandse markt, had de oud-klanten van Barbara Farber uitgenodigd om op Kleine Fabriek de collectie te komen bekijken. “De verwachtingen rond de lancering waren hoog”, vertelt designer Arianne de Ridder. “Gelukkig waren de reacties heel enthousiast. En voor mijzelf was het ook leuk om mijn oude collega’s van Waalwear Kids weer te zien. Er is een grote buzz rond mijn label ontstaan.”

De Ridder is haar label in samenwerking met Andrew Molloy van het uit Schotland afkomstige Molloy Agencies gestart. “Hij verkocht Barbara Farber jarenlang in Engeland en Schotland en merkte net als Rui Varela Nunes, eigenaar van Lemarti Fashion Agency, dat er sinds de stopzetting van Barbara Farber nog altijd een leegte in de markt bestond. Er bleef veel vraag naar het handschrift van Barbara Farber, wat dus eigenlijk mijn handschrift was. Molloy heeft uiteindelijk het businessplan gemaakt. Hij doet nu de verkoop en marketing in Engeland en Schotland. Lemarti in Nederland.”

Girly
De Ridder heeft 12 jaar voor Waalwear Kids de collectie gemaakt van Barbara Farber en daar helemaal haar eigen handschrift in kunnen leggen. “Het is iets dat ik echt met heel veel plezier heb gedaan. Barbara Farber stond bekend om de glitters.” Arianne lacht: “En de stras.” Ariana Dee heeft dat ook. “De collectie is girly en toch hip en met name de jassen zijn heel sterk met het gebruik van ruches, zilver en goud. De vorm is heel meisjesachtig getailleerd, vaak met een ballonnetje eraan.”

Sets en accessoires
Kenmerkend voor Ariana Dee is verder het stofgebruik: veelal effen met een beetje glim met name voor de jassen. In ieder thema zit altijd een all over dessin dat de items in het thema qua kleur verbindt. Het artwork op de T-shirts heeft bijvoorbeeld altijd een element uit het all over printje. De Ridder: “Het verschil met Barbara Farber is dat de collectie nu heel compact is met drie thema’s. Het feestprogramma onder Barbara Farber was minder expliciet, nu is dat heel duidelijk aanwezig. De collectie van Ariana Dee bestaat verder uit heel duidelijke sets en ten slotte is de look helemaal compleet, met accessoires als schoenen en tasjes. “Het prijsniveau is vergelijkbaar met Barbara Farber”, vertelt de Ridder. “Ook daar heeft Molloy onderzoek naar gedaan. Natuurlijk bekijk je vooraf tussen welke merken je wilt hangen, en wat de afzonderlijke items waard zijn.”

Dalmatiërprint
“Eigenlijk is er op alles in de collectie al goed geschreven, maar de jassen springen er echt uit”, vertelt Arianne. Er zijn korte en lange modellen, een wollen jas maar ook een technische ripstop en een jas in dalmatiërprint. “Animalprints zie je nu in veel collecties. Daarvan vind ik de zwart-witte dalmatiër wat toegankelijker voor kinderen. Bovendien passen zwart en wit goed bij roze in de collectie van Ariana Dee.”

Fans
“We willen Ariana Dee nu eerst goed in de markt zetten”, blikt de Ridder vooruit, “en ervoor zorgen dat de productie goed loopt. In Portugal is dit goed te controleren. En natuurlijk willen we dat alles straks goed wordt uitgeleverd. Mijn favorieten in deze collectie? Dat zijn het dalmatiërtasje en de dalmatiërjas. Het was leuk om te zien dat de kinderen die meekwamen naar Kleine Fabriek meteen eropaf liepen.”