TOP

Gerry Weber in surseance, Hema grootste Nederlandse moderetailer en Viktor & Rolf gaan viral

Modeketen Gerry Weber heeft uitstel van betaling gekregen. Verder: The Pelican Studio in Amsterdam sluit de deuren, de ceo van Adidas roept op tot een tweede Brexit-referendum en JD Sports doet goede zaken in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 25 januari.

Gerry Weber in surseance

Modeketen Gerry Weber heeft uitstel van betaling gekregen. Het Duitse bedrijf hoopt door middel van een al ingezet programma een succesvolle herstructurering te kunnen realiseren. Volgens de Financiële Telegraaf kampt de modeketen al langere tijd met teruglopende omzetten en rode cijfers door tegenvallende online verkopen en felle concurrentie van spelers als H&M en Zara. Onlangs werd gewaarschuwd voor een verlies van bijna €200 miljoen in het afgelopen boekjaar.

Het uitstel van betaling geldt alleen voor Gerry Weber International AF, de dochterbedrijven vallen buiten de aanvraag. Alle werkzaamheden worden intussen voortgezet. De financiën om activiteiten door te zetten zijn op dit moment tot 2020 gewaarborgd.

In een interview met Retailtrends zei directeur Herbert Blom in december 2018 dat Nederland buiten schot blijft. In Nederland, waar de organisatie ‘compleet zelfstandig opereert’, zijn er volgens hem dan ook geen problemen. “Ik heb gewoon winst afgedragen aan het concern.” Gerry Weber heeft in ons land 42 winkels en daarvan staat er geen op de nominatie om te worden gesloten in de sluitingsoperatie van het concern.”

The Pelican Studio in Amsterdam sluit de deuren

Voor de onlangs uitgekomen Street X Active special gaf Theodoor Kuster van The Pelican Studio in Amsterdam nog zijn visie op collabs in de retail. Komend weekend sluiten hij en zijn compagnon de modezaak na drie jaar de deuren. Kuster reageert: “Een samenloop van omstandigheden dwingt ons te stoppen. De afgelopen warme zomer was pittig, het pand bleek toch te groot en het was in deze tijd met veel concurrentie in de retail een uitdaging om je als zelfstandige staande te houden. We hebben met ons team van gepassioneerde mensen hard geknokt, plezier gehad en veel geleerd. Toch kiezen we ervoor te stoppen voordat we onze leveranciers, voor wie we veel respect hebben, schade berokkenen.”

The Pelican Studio viel op door de mix van streetwear en premiummerken en door het kleurrijke interieur dat geïnspireerd was door Miami in de jaren ’80. Kuster richt zich vanaf nu op zijn andere winkel, Velours in de Amsterdamse Huidenstraat. “Ik vind het nog steeds heel leuk om mooie dingen te kopen en te verkopen. En ik geloof ondanks het stoppen van The Pelican Studio nog steeds dat er plek is voor mooie, onderscheidende winkels.”

The Pelican Studio stopt

Ceo Adidas roept op tot tweede Brexit-referendum

Kasper Rørsted, de ceo van Adidas, roept de Britse overheid op een tweede Brexit-referendum te houden. In een interview met CNBC geeft hij aan dat het verlaten van de Europese Unie het ‘stomste economische besluit in lange tijd’ is. Rorsted is bang dat Brexit een significant effect op Adidias’ financiële prestaties in Europa zal hebben. Die markt is goed voor 30 procent van de omzet van de Duitse sportgigant. Maar Rorsted vreest niet alleen de eigen resultaten; hij waarschuwt ook voor de impact of de Europese economie in het algemeen.

Top 100 Locatus: Hema is grootste moderetailer van Nederland

Hema is de hoogst genoteerde moderetailer in de Top 100 winkelformules van Locatus in zowel verkooppunten als vierkante winkelmeters. Hema staat met 534 winkels op de zesde plaats qua vestigingen, en met 392.946 vierkante meter op de achtste plaats qua winkelvloeroppervlak.

Kijken we naar het aantal verkooppunten, dan is de lijst met andere mode- en schoenenretailers die in de Top 100 te vinden zijn als volgt: Zeeman (plaats 7 met 520 vestigingen), Terstal (40 met 209 vestigingen), Shoeby (41 met 208 vestigingen), Wibra (43 met 207 vestigingen), Hunkemöller (53 met 177 vestigingen), Scapino (58 met 169 vestigingen), vanHaren (79 met 145 vestigingen), Only (87 met 131 vestigingen), Bristol (94 met 121 vestigingen), C&A (95 met 121 vestigingen) en hekkensluiter H&M (98 met 116 vestigingen).

Kijken we naar de Top 100 op basis van het winkelvloeroppervlak, dan ziet de lijst er anders uit. Ook daar komt Hema als hoogst genoteerde moderetailer uit de bus, maar dan op de achtste plaats. Na Hema volgen C&A (20), H&M (21), Scapino (25), Zeeman (26), Bristol (28), Hudson’s Bay (33), De Bijenkorf (38), Primark (46), The Sting (52), Wibra (55), Terstal (57), Zara Mode (61), vanHaren (70), Shoeby (73), Miller&Monroe (78), Coolcat (89) en tot slot Takko Fashion (94). Opvallende grote stijger in deze lijst is Hudson’s Bay. Vorig jaar debuteerde het warenhuis in de Top 100, dit jaar stijgen ze naar de 33e plaats met een totale oppervlakte van 102.119 vierkante meter.

JD Sports ziet Nederlandse tak fors groeien

JD Sports zag zijn omzet in Nederland het afgelopen boekjaar met bijna de helft oplopen. Dat meldt Retailnews op basis van de jaarrekening over de periode tot en met begin februari 2018. Het Britse bedrijf behaalde een omzet van 68,3 miljoen euro, tegenover 46,9 miljoen een jaar eerder.

JD Sports opent nog altijd nieuwe winkels in Nederland en verhuist ook naar steeds grotere locaties. Inmiddels staat de teller op 28 vestigingen. Zowel in de fysieke winkels als online werd flink meer omzet behaald. In de stenen winkels steeg de omzet met ruim een derde tot 59,5 miljoen euro, online met ruim 150 procent tot 8,8 miljoen euro. Het online omzetaandeel komt daarmee uit op bijna dertien procent.

Viktor & Rolf gaan viral met Instagram-couture

De cirkel is rond: Viktor & Rolf’s op Instagramquotes geïnspireerde couturecollectie voor lente-zomer 2019 is viral gegaan. Dat meldt Women’s Wear Daily. Het modeduo liet zich inspireren door veel voorkomende one-liners als: ‘Sorry I’m late, I didn’t want to come’ en ‘I’m not shy, I just don’t like you’ en drukte die in koeienletters af op enorme baljurken van tule.

Meme artiest Saint Hoax haakte erop in door de modellen en quotes te vervangen door beroemdheden en hun uitspraken. Denk aan Lady Gaga’s veelgebruikte ‘100 people in the room’-cliché uit de A Star Is Born-promotietour en Britney’s Spears gevleugelde ‘It’s Britney, bitch’.

It’s called fashion sweetie!

Een bericht gedeeld door Saint Hoax (@sainthoax) op

Foto: CC BY-SA 3.0/Graf Foto via Wikimedia Commons