TOP

Gerry Weber gaat winkels sluiten, Peek & Cloppenburg start webshop en In gold we trust sleept souvenirwinkel voor de rechter

Modebedrijf Gerry Weber gaat wegens tegenvallende resultaten winkels sluiten en het Amsterdamse merk In gold we trust sleept de eigenaar van een souvenirwinkel voor de rechter. Verder: Peek & Cloppenburg start ook in ons land met online verkoop. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 10 december.

Otrium wil ‘grootste en slimste’ fashion outlet worden

Otrium, de marktplaats voor fashion outlets wil in 2020 ‘de grootste en slimste fashion outlet’ van Europa zijn. Dat mede-eigenaar Milan Daniëls (links op de foto) in een interview met Twinkle.

Otrium groeit gezond, vertelt Daniëls. De webshop die hij samen met Max Klijnstra runt heeft nu meer dan een half miljoen leden. Het platform verkoopt inmiddels meer dan honderd merken, van global brands als Puma en Björn Borg tot opkomende merken. “Er staan investeerders achter ons waarmee we extra gas zouden kunnen geven.”

“We willen ons platform zo tailored mogelijk maken”, zegt Daniëls verder. “Afstemmen op de individuele voorkeuren van leden. Zo zijn we onder andere bezig met on-platform notificaties, waarmee we leden wijzen op interessante nieuwe activiteiten van merken. Er komen heel veel mooie dingen aan, op productniveau, op merkniveau en op internationaal niveau. En niet te vergeten met het team.”

Gerry Weber noteert verlies en sluit winkels

Uit voorlopige jaarcijfers over boekjaar 2017/2018 van modebedrijf Gerry Weber International AG blijkt dat de jaaromzet circa €795 miljoen is, meldt Fashionunited. In het persbericht schrijft het Duitse modebedrijf een verlies van 148 miljoen euro. Vorig jaar boekte het bedrijf nog een winst van 10,3 miljoen euro.

“We zijn niet tevreden met de ontwikkeling van het afgelopen boekjaar, maar het komt ook niet als een verrassing”, zegt ceo Johannes Ehling over de voorlopige resultaten in het persbericht. Ehling voegt toe dat de modegroep zich echter op de toekomst blijft richten en het ‘structurele aanpassingen zal maken zodat er een duurzame basis gelegd kan worden voor de toekomst’. Het bedrijf gaat onder meer 230 eigen winkels sluiten en het personeelsbestand te verkleinen.

Peek & Cloppenburg start webwinkel in Nederland

Peek & Cloppenburg start ‘in de nabije toekomst’ een webwinkel in Nederland. Dat meldt Retailtrends. Die online shop is onderdeel van de strategie om verder te digitaliseren en het bereik met e-commerce uit te breiden.

De Duitse modeketen onthulde dat nieuws tijdens de presentatie van de resultaten over het afgelopen boekjaar. Momenteel is Peek & Cloppenburg online actief in Duitsland, Oostenrijk en Polen. De retailer had ooit zestig winkels in Nederland, maar is nu alleen nog gevestigd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Peek & Cloppenburg zag dat de omzet in het buitenland met dertien procent toenam tot 735 miljoen euro. Vooral in Oost-Europa werd meer verkocht. De omzet in Duitsland bleef vrijwel stabiel met net geen anderhalf miljard euro. De ebitda kwam uit op 86 miljoen euro, met een marge van 5,8 procent. Het lopende boekjaar verwacht Peek & Cloppenburg vergelijkbare resultaten.

Nieuwe Mexx-eigenaren mikken op €350 miljoen omzet over 5 jaar

De nieuwe eigenaren van Mexx denken over 5 jaar €350 miljoen omzet te kunnen halen, zeggen ze in een interview met Quotenet. “Het is een merk dat honderden miljoenen mensen kennen. Best een bijzonder verhaal dus voor twee jongens die met niets begonnen”, zegt mede-eigenaar Ferry Helmer tegen de nieuwssite.

Mexx werd in 2017 overgenomen door Helmer en zijn compagnon Ron Janssen, Hun bedrijf RNF Holding is eigenaar van Ferro Footwear en distributeur van het schoenenmerk Umbro. De overname ging alleen om de kleding- en parfumlijn van Mexx. De winkels, het personeel en de voorraden zijn niet meegenomen.

Zelf gaat het ondernemersduo geen winkels openen. “Wij zijn handelaren, geen retailjongens”, zegt Helmer. “We hebben ook geen voorraden gekocht. We willen het zelf van nul af aan opbouwen, het dna van het merk terugbrengen.” De ondernemer schat dat over vijf jaar €350 miljoen euro mogelijk moet zijn qua wereldwijde omzet. “Maar ik zou €250 miljoen ook al een mooi bedrag vinden, hoor.”

In gold we trust sleept souvenirwinkel voor rechter

Het idee om een serie capuchontruien te laten maken met de tekst ‘In Amsterdam we trust’ is de bedenker daarvan duur komen te staan, meldt het Parool.

Omdat het ontwerp te veel lijkt op het Amsterdamse merk ‘In gold we trust’ moet de maker, eigenaar van een souvenirwinkel aan het Damrak, niet alleen stoppen met de verkoop van de truien. Hij moet tevens de proceskosten van zesduizend euro betalen.

De eigenaren van de webwinkel In gold we trust hadden een kort geding aangespannen tegen de souvenirwinkel. De voorzieningenrechter stelde de webwinkeliers in het gelijk, omdat niet alleen de tekst, maar ook het lettertype teveel lijkt op het origineel. Daarmee wordt inbreuk gemaakt op het auteursrecht van het modemerk.

In Gold we trust 2