TOP

Gemengde reacties op Bread & Butter overname *

De overname van de Berlijnse modebeurs Bread & Butter door online retailer Zalando zorgt in de markt voor gemengde gevoelens.

Peter Schuitema, international sales director bij Kuyichi en jarenlang exposant op Bread & Butter: “Op dit moment zie ik totaal niet de toegevoegde waarde van Zalando voor Bread & Butter. Met deze overname wordt de beurs waarschijnlijk nog commerciëler. Ooit was Karl-Heinz Müller geniaal in het omturnen van een saaie vakbeurs tot een groots en belangrijk event, waar we heel wat succesvolle edities van hebben meegemaakt. Maar de afgelopen seizoenen is er al zoveel veranderd, dat we er vorig jaar voor het laatst stonden. Voor wie wordt het nieuwe Bread & Butter-concept interessant? Het heeft geen zin om de nieuwe collecties, die nog niet direct in de winkel liggen, te laten zien aan consumenten. Dat is niet mijn taak. Maar daar heeft Zalando ongetwijfeld andere gedachten over.”  

G-Star

“Zalando is voor ons een goede partner met de nodige kracht en marketing-kennis zegt Axel Schukies van G-Star Duitsland tegen het Duitse vakblad TextilWirtschaft. “Of wij gaan deelnemen aan Bread & Butter hangt van het nieuwe concept af. Het is in ieder geval een interessante stap die nu is genomen en zullen dit dan ook met aandacht volgen.”

Mavi

Mavi-directeur Serdar Mazmanoglu laat TextilWirtschaft weten te hopen op een nieuwe kans voor Bread & Butter. “We zijn blij dat twee sterke, internationaal gerenommeerde en innovatieve merken samen gaan optrekken. We kennen de opzet nog niet, maar gaan er vanuit dat de focus vooral ligt op het verder ontwikkelen van de beurs. Het toelaten van consumenten is zo’n stap die we ook al graag met Karl-Heinz gemaakt hadden.”

Panorama

Jorg Wichmann, ceo van de Berlijnse vakbeurs Panorama wil niet voortijdig oordelen over een eventuele nieuwe richting van Bread & Butter. Duidelijk is wel dat de laatste dagen zijn geteld voor het B2B-event (business to business) van Karl-Heinz Müller. Een B2C-concept (business to consumer) past beter bij Zalando. Panorama blijft zich toch liever richten op professionals.”

Premium

“Het management van Zalando weet wat het doet”, schat Anita Tillmann, directeur van de Duitse modebeurs Premium. “Ze zijn een toekomstgerichte onderneming. Ik sta positief tegenover innovatie, zolang een zinvol platform met duidelijke meerwaarde wordt gecreëerd.”