TOP

Geld verdienen aan T-shirts ‘Je suis Charlie’

De afgelopen week is heel de wereld in de ban van de aanslag bij het Franse tijdschrift Charlie Hebdo. Al snel werd de leus ‘Je suis Charlie' in het leven geroepen, om steun te betuigen. Maar inmiddels heeft de commercie het ook ontdekt, vooral T-shirts doen het goed: “Er is vraag en dus produceren wij het”

‘Je suis Charlie’, een leus om je medeleven te tonen, was binnen een paar uur overal op het internet te vinden. Facebook, Twitter, maar ook kranten en andere websites stonden er vol mee. De tekst, bedacht door Joachim Roncin, is inmiddels zelfs in het straatbeeld te vinden. Tik je op ebay.com ‘Je suis Charlie’ in, dan krijg je binnen luttele seconden bijna 6000 resultaten. Van mokken tot mutsen en van buttons tot t-shirts: de merchandise heeft een breed aanbod. Vooral de shirtjes blijken in Nederland het meest populair.

De Volkskrant publiceerde op 12 januari 2015 een artikel over het verdienen aan Charlie Hebdo. ‘Je suis Charlie’ wordt in het artikel een merknaam genoemd. Dat de commercie verdient aan de aanslag bij Charlie Hebdo is ethisch een moeilijke kwestie. 

Webshops in Nederland

“Er is vraag en dus produceren wij het,” zegt een webshophouder, die liever anoniem blijft, tegen Textilia. “We kregen afgelopen week zo veel aanvragen voor een T-shirt met daarop ‘Je suis Charlie’ dat het ons slimmer leek om het in de webshop aan te bieden. Elk mailtje afzonderlijk behandelen kost veel tijd en dus geld voor ons.”

Op de vraag of ze veel winst maken lacht de webshophouder: “Nee, het is geen vette boterham. Het T-shirt wordt geprint op een hoogwaardige stof, met een kwalitatieve folie die niet kapotgaat als de letters uitrekken. Omdat wij deze shirts goed afleveren hopen wij er ook klanten aan over te houden in te toekomst.”

Andere webshops, bijvoorbeeld Hannibal Produkties, gaan een mogelijke discussie al uit de weg. Ze melden bij het shirt dat men alleen betaalt voor de productie- en verzendkosten van het shirt. Op deze manier behaalt de winkel geen winst van het shirt, en kan hen ook niets verweten worden.

Uitdeelactie

Een uitdeelactie van Zeefdrukkerij Festa was afgelopen zaterdag erg succesvol. “Wij hebben vijfhonderd T-shirts uitgedeeld en binnen één ochtend waren ze allemaal weg,” aldus Johan Becker, de bedrijfsleider van Festa Zeefdruk, tegen Textilia. “Het was een bewuste keuze om geen geld te vragen voor de shirts. We wilden het zo laagdrempelig mogelijk houden. Ons bedrijf heeft ook te maken met vrijheid van meningsuiting, en vinden het dan ook erg belangrijk dat die vrijheid er blijft. We hebben nadrukkelijk gevraagd om de shirtjes ook echt te dragen. Er waren zelfs mensen die vertelden dat ze het tijdens de vierdaagse in Nijmegen zouden dragen komende zomer.”