TOP

Geen sexy kinderkleding meer in Engelse ketens

Een aantal (mode-)ketens in Groot-Brittannië heeft richtlijnen opgesteld om de verkoop van seksueel getinte kleding aan kinderen en jongeren te verminderen. Volgens de Volkskrant zal het in Nederland echter niet zover komen.

Ketens als Asda, Sainsbury’s en Tesco hebben via de British Retail Consortium (BRC) via een richtlijn vastgelegd welke stijlen, materialen en marketinguitingen voor kinderen gepast zijn en welke niet. dit blijkt uit eenbericht dat op 6 juni 2011 op Marketing Online verscheen. De richtlijnen vallen min of meer samen met het verschijnen van het rapport van het Department for Education (Bailey Review) over de vercommercialisering en seksualisering van de jeugd.

De Britse overheid wil nu een portal voor ouders waar ze kunnen klagen over reclame en winkels die te sexy kinderkleding verkopen. Het is niet bedoeling dat er vanuit de overheid strikte regels komen over wat wel en niet kan, maar er wordt wel aangedrongen op zelfregulering als het gaat over marketing gericht op kinderenproducten, zoals nu via de BRC is vastgelegd. De British Retail Consortium hoopt dat andere retailers hun voorbeeld zullen volgen. Bron: Marketing Online

Nederland

Volgens de Volkskrant zal het in Nederland echter niet zover komen met te sexy kinderproducten. De Nederlandse detailhandel overweegt volgens het dagblad geen navolging van een nieuwe Britse code om de verkoop van sexy kleding en andere ongepaste producten die zijn gericht op jonge kinderen tegen te gaan. Dit weet de Volkskrant uit navraag bij Detailhandel Nederland, de belangenbehartiger van alle winkeliers van Nederland.

Uit een rondgang bij Nederlandse verkopers van kinderkleding door de Volkskrant blijkt dat de Nederlandse kinderkleding door de aanbieders als ‘passend’ wordt ervaren voor de leeftijden. ‘Misschien dat in Groot-Brittannië het probleem wel speelt, maar in Nederland is dit niet het geval’, zegt de woordvoerder van Detailhandel Nederland.
In februari bleek uit een enquête onder 2000 ouders dat een op de drie Nederlandse ouders zich wel degelijk zorgen maakt over de in hun ogen sexy kinderkleding die wordt verkocht.(Bron: de Volkskrant)

 

Lees hier eerder berichtgeving op Bengels.nl over te sexy kinderkleding.