Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Geen doorstart voor Didi, sterke groei voor About You en Maria Tailor is terug

Er heeft zich geen serieuze partij gemeld voor een doorstart met Didi, zodat het doek voor de keten nu definitief valt. Modewebshop About You zag de omzet afgelopen jaar toenemen met meer dan zestig procent. En na een periode van stilte is vrouwenmodemerk Maria Tailor terug. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 11 februari 2020.

Geen doorstart voor Didi

Er komt geen doorstart voor Didi na het faillissement begin januari. Dat bevestigde curator Marc le Belle gisteren tegenover RTL Z. De 81 winkels van de vrouwenmoderetailer gaan volgende week dicht en 500 werknemers verliezen hun baan. Er waren wel geïnteresseerde kopers, maar die hadden vooral interesse in het opkopen van de voorraad tegen een lage prijs. Daarom valt het doek definitief voor Didi. De curator verwacht dat de merknaam Didi zal blijven bestaan, maar hij wil niet zeggen in welke vorm en door wie de merknaam eventueel uit de boedel is gekocht. Dankzij de uitverkoop in de winkels na het faillissement wisten de curatoren van Didi nog miljoenen binnen te halen. “Er werden buitengewone omzetten gedraaid. Afgelopen week was zo goed; ik denk dat Didi nog nooit zo’n hoge omzet heeft behaald”, zegt Le Belle tegen RTL Z. Ondanks dat is de verwachting dat er na betaling aan het UWV en de Belastingdienst niet veel overblijft om uit te keren aan de andere schuldeisers.

Sterke groei voor About You

De Otto Group verwacht dat de omzet van modewebshop About You dit boekjaar (dat loopt tot 29 februari) stijgt met ruim zestig procent. De omzet komt boven de 740 miljoen euro uit. Door de flinke groei behoort About You volgens moederbedrijf Otto Group tot Europa’s drie grootste online fashionshops. Het bedrijf is in tien landen actief, waaronder Nederland, en is naar eigen zeggen in vier ervan marktleider. Vorig boekjaar steeg de omzet van About You ook al met 63 procent. Wel werd er toen een groot verlies geboekt (114,6 miljoen euro). Nog niet bekend is of er dit winst of verlies wordt gemaakt. De omzet van de hele Otto Group stijgt van 7,7 naar ongeveer 8,1 miljard euro. Onder de groep vallen onder andere Otto, About You en Bonprix.

‘V&D denkt na over fysieke winkels’

De deelname van V&D aan de Huishoudbeurs eind februari ziet de online retailer als marktonderzoek voor een eventuele fysieke terugkeer. Dat zegt mede-eigenaar Ronald van Zetten in een interview met BNR. “Voor ons is het een goede plek om onze klanten te ontmoeten en onze zichtbaarheid te vergroten. Maar het is vooral echt marktonderzoek.” De stand van 400 vierkante meter op de Huishoudbeurs, naast die van La Place, is volgens Van Zetten echter geen garantie voor het openen van een fysieke winkel op korte termijn. “Warenhuizen over de hele wereld hebben het moeilijk. We zijn gewoon nog te klein om zelfstandig op eigen kracht een warenhuis neer te zetten. Daarnaast zitten vastgoedbeleggers op dit moment niet te wachten op een nieuw warenhuis.” Als de fysieke V&D-winkel terugkeert, zal het geen exacte kopie van de V&D van weleer zijn. “Ik zou niet meer een warenhuis op de oude manier oprichten. We moeten meer experimenteren. Pas als je online sterker bent geworden, kun je de klanten fysiek iets speciaals aanbieden.” Volgens Van Zetten is de ambitie om elk jaar de omzet te verdubbelen. Momenteel is die 5 miljoen euro per jaar.

Kendall Jenner in campagne Liu Jo

Model Kendall Jenner is dit jaar het gezicht van het Italiaanse vrouwenmodemerk Liu Jo, te beginnen met de campagne rond de zomercollectie 2020. Omdat Kendall en Liu Jo allebei 25 jaar worden in 2020, is dit meegenomen in het concept van de campagne met #bornin1995. Deze hashtag komt terug op een aantal speciale items in de collectie. Een paar weken geleden zijn de campagnebeelden geschoten in Londen en op modebeurs Premium in Berlijn werd de campagne gelanceerd met een preview. Het hele jaar 2020 zal in het teken staan van het jubileum bij het merk.

Maria Tailor is terug

Na een periode van stilte is vrouwenmodemerk Maria Tailor terug, voorlopig alleen online. Twee weken geleden ging de nieuwe webshop live. Na haar scheiding moest Maria Tailor vorig jaar haar hoofdkantoor aan de Danzigerkade (boven Theater Amsterdam) verlaten en haar drie winkels in Amsterdam, Maastricht en Den Bosch sluiten omdat die panden van haar ex waren. Bovendien was hij ook mede-eigenaar van het bedrijf, dat volgens berichten in verschillende media verlies draaide. Door de scheiding en problemen met Maria’s gezondheid werd het merk stilgelegd. Het merk had twee jaar geleden zo’n honderd verkooppunten in Nederland en een aantal in België, Duitsland, Engeland en Polen. Maria Tailor gaat nu zelfstandig verder met haar merk, dat alleen nog maar in haar eigen webshop te koop is en niet meer via wholesale. Ze brengt meerdere, kleinere collecties op korte termijn waarmee ze snel kan inspelen op trends. De vrouwelijke signatuur blijft. Op haar website schrijft ze: “Het afgelopen jaar heb ik geleerd om zowel zakelijk als privé opnieuw te beginnen. Ik heb mijn innerlijke kracht herontdekt en wil andere vrouwen inspireren om hun power te vinden. Dat hoop ik met mijn collecties en positieve uitstraling en instelling te doen.”