TOP

Geen beperkingen voor winkels meer, Schoenenkwartier stelt opening uit en Liebeskind komt naar Amsterdam

De coronabeperkingen voor winkels zijn opgeheven. Verder: de opening van het Schoenenkwartier in Waalwijk is uitgesteld naar eind juni, tassenmerk Liebeskind strijkt neer in Amsterdam en vanHaren presteert een jaar na de heropening in 38 voormalige Brantano-vestigingen ‘boven verwachting’ in België. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 25 februari.

Foto Schoenenkwartier: Piet Pulles, Waalwijk

Geen mondkapje meer: alle coronarestricties voor winkels vervallen

Nederland versoepelt verder. Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en sport kondigde half februari aan dat de samenleving in drie stappen heropent en vandaag, op vrijdag 25 februari, wordt de derde en laatste stap gezet. Voor winkels betekent dit dat zowel personeel als klanten geen mondkapje meer hoeven te dragen, hoewel dit nog wel wordt geadviseerd. Verder vervalt de plicht om anderhalve meter afstand te houden en hoeven retailers geen rekening meer te houden met een maximumaantal klanten per vierkante meter. De vervroegde sluitingstijden voor winkels werden eerder al losgelaten. Vanaf vandaag geldt dat ook voor de horeca, de culturele sector en het nachtleven. Het coronatoegangsbewijs vervalt. Voor grote evenementen met vijfhonderd bezoekers of meer wordt het 1G-beleid van kracht, ofwel: testen voor toegang. Dit geldt niet voor doorstroomlocaties als beurzen en congressen.

CBS: economisch beeld minder positief

Het economisch beeld was in februari minder positief dan in januari 2022, meldt het CBS. Het beeld schommelde de afgelopen maanden, maar is volgens het databureau gemiddeld genomen ‘redelijk stabiel’. Het consumentenvertrouwen was deze maand lager dan een maand eerder en ligt momenteel ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Producenten waren ook minder positief, maar het producentenvertrouwen ligt nog wel ruim boven het langjarige gemiddelde.

Opening Schoenenkwartier in Waalwijk verschoven naar eind juni

Het Schoenenkwartier heeft de opening, die gepland stond voor half april, uitgesteld naar 28 juni. De eerder aangekondigde openingsdatum van 16 april is door externe factoren niet haalbaar gebleken, laten de museumdirectie en de gemeente Waalwijk weten. De bouw en inrichting hebben vooral door de coronaperikelen te veel vertraging opgelopen om half april ‘optimaal’ van start te kunnen. “Openen kan maar één keer goed”, zegt wethouder John van den Hoven. “Met een paar weken meer zijn we zeker helemaal klaar om er een echt feest van te maken.” Officieus gaat het nieuwe museum wel al eerder open: de organisatie trapt op 21 juni af met een speciale avondopenstelling van een week voor inwoners van De Langstraat, de regio waar Waalwijk onderdeel van uitmaakt. Wie zo lang niet wil wachten, kan zich vanaf 16 april inschrijven voor een wekelijkse museumtour op zaterdag.

Lees ook: zo ziet het nieuwe Schoenenkwartier in Waalwijk eruit

Tassenmerk Liebeskind Berlin strijkt neer in Amsterdam

Liebeskind Berlin opent een winkel in aan het Koningsplein in Amsterdam, meldt PropertyNL. Het is niet de eerste winkel voor het Duitse tassenmerk, dat al outletstores in Lelystad en Roermond heeft, maar wel de eerste brandstore. Het is nog niet bekend wanneer de winkel opent.

VanHaren overtreft eigen verwachtingen in België

Schoenenketen vanHaren heropende een jaar geleden in 38 voormalige Brantano-vestigingen en is meer dan tevreden over de eerste resultaten. Dat laat CEO Krein Bons weten aan Retaildetail. “We staan zelfs al wat verder dan verwacht”, zegt hij. “We hebben beter verkocht dan gepland. We zijn heel blij dat klanten ons zo snel gevonden hebben.” Toch kampt de retailer ook met grote uitdagingen: vertraging van de leveringen en forse prijsstijgingen in de keten als gevolg van twee jaar corona. Net als veel andere branchegenoten kan vanHaren daar niet omheen, zegt Bons. “Je moet iets met die prijzen gaan doen en dat past helemaal niet bij ons. Wij willen toch die retailer zijn met mooie producten met tegen lage prijzen. Maar dat is bijna niet meer houdbaar, want Nike, Puma en Adidas verhogen hun prijzen met ongeziene percentages. Dat is lastig en een uitdaging voor de hele retail.”