TOP

Geddes & Gillmore failliet verklaard

Woensdag 30 januari is Geddes & Gillmore Europe bv failliet verklaard. De 14 winkels zijn inmiddels gesloten, maar er zou een kleine kans op een doorstart zijn.
De Nederlandse kledingketen Geddes & Gillmore, die sinds 2006 actief is, had op dinsdag 29 januari bij de rechtbank in Breda faillissement aangevraagd. Dat werd de dag erna door de rechter-commissaris ook uitgesproken. Als curator is aangesteld mr. J.A. Velenturf van het Rassers Advocaten. Het faillissement gaat om Geddes & Gillmore Europe bv, handelend onder de naam Geddes & Gillmore en Geddes & Gillmore Outlet. Volgens de Kamer van Koophandel had het bedrijf in 2010  zo’n 70 werknemers in dienst en had het een netto-resultaat van 2,7 miljoen euro.
Winkels gesloten
De 14 winkels van Geddes & Gillmore zijn gesloten, de website is ‘under construction’. Wat er met de winkels en het personeel gaat gebeuren is nog niet bekend, er zijn nog geen mededelingen gedaan. Het is ook niet bekend of er wordt gewerkt wordt aan een doorstart. De curator voert momenteel gesprekken met de directie van de kledingketen.
Investeerder
Op de Bredase website Bastion Oranje staat een reactie van directeur Marco van Maaren, waaruit zou blijken dat er zich een investeerder gemeld heeft: “We zitten in noodweer, maar er is sowieso nog niemand ontslagen. De kansen liggen er zeker omdat internationaal het concern in een sterke groeifase verkeert. De zaken die nu tijdelijk dicht zijn, gaan weer op termijn open. We zijn in afwachting van de stappen van een investeerder die zich heeft gemeld,’ aldus Van Maaren.
Het faillissement geldt overigens alleen voor de Nederlandse vestigingingen. Er zijn nog twee Portugese franchisezaken, die in 2008 werden opgestart. Het bedrijf had daarvoor een franchisecontract gesloten voor de Portugese markt met partner FashionEye. 
Grote plannen
Aanvankelijk waren er grote plannen. Het had de ambitie om na vijf jaar tachtig winkels te hebben. Na de opening van de Nederlandse winkels en in 2008 de Portugese franchisezaken, werd in 2009 een webshop geopend. In 2010 startte het bedrijf met wholesale-activiteiten. Ook werd expansie in België en Duitsland onderzocht. In 2011 ontwikkelde Geddes & Gillmore een kledinglijn voor meisjes, Geddes Kids for Girls, voor de zomer van 2012.
Bij de aftrap had het merk flink geïnvesteerd in marketing om naam te maken binnen het Nederlandse retaillandschap, met een opvallende ‘Find your G-spot’-campagne op radio 538 en een campagne op
MTV.
In 2010 interviewde Textilia directeur Marco van Maaren. Daarin uitte hij onder meer de ambitie om van Geddes & Gillmore de belangrijkste speler in het casual segment te maken. Die ambitie kan voorlopig even de ijskast in.
Over Geddes & Gillmore
Het Geddes & Gillmore-concept is Nederlands, ontsproten uit het brein van Marc Bruinhof, de medeoprichter van het label Riverwoods, en andere internationale partijen uit de mode-industrie. De keten had een aanbod casual kleding voor mannen en vrouwen en probeerde het gevoel van het Amerikaanse Abercrombie & Fitch neer te zetten. Het presenteerde zichzelf ook als internationaal label.