TOP

Gebruiksgemak belemmert online winkel via mobiel

Gebruiksgemak en een onveilig gevoel zorgen ervoor dat Amerikaanse consumenten mobiel shoppen vooral gebruiken om informatie te krijgen over producten. De daadwerkelijke koop wordt via de pc of in de winkel gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van Sterling Commerce en Demandware.

Slechts zeven procent van de Amerikanen gebruiken de mobiele telefoon om online artikelen te kopen. Dit blijkt uit onderzoek van softwearleverancier Sterling Commerce en softwearontwikkelaar Demandware. Een klein scherm, een trage verbinding en een onveilig gevoel zijn de belangrijkste redenen om aankopen toch via de pc of in een stenenwinkel te doen.

Nederland
Volgens Eric Fransen, manager bij Corporate Mobile Messaging, een bedrijf dat sms-systemen aanbiedt, zijn ook Nederlanders nog terughoudend met het bestellen van artikelen via de mobiele telefoon. “Dit heeft niet zozeer met het gevoel van onveiligheid te maken, maar met gebruiksgemak”, vertelt Fransen. “Ook Nederlanders vinden de kleine schermpjes en trage verbinding vervelend. Hierdoor is de acceptatie van online shoppen er wel, maar is het gebruik lager omdat de pc makkelijker is.”

Productinformatie
Uit onderzoek blijkt dat consumenten vooral mobiel shoppen om te kijken of producten op voorraad zijn. Daarnaast gebruiken ze hun mobiele telefoon ook om aanbiedingen te ontvangen en prijzen in de winkel op te zoeken. Volgens Fransen zal het gebruik van online shoppen onder andere door de komst van de Ipad en het ontwikkelen van makkelijkere betaalmethodes de komende jaren toenemen. Benieuwd naar alle uitkomsten van het rapport van Sterling Commerce en Demandware? U kunt het hier downloaden.