TOP

G-Star wint in hoger beroep van H&M

H&M mag definitief geen T-shirts en sweaters met de term ‘Raw’ verkopen. Deze week won denimmerk G-Star – dat de rechten van het woord bezit – een rechtszaak in hoger beroep.

G-Star en H&M liggen al sinds 2010 in de clinch. Toen bracht de Zweedse modeketen een aantal T-shirts en truien bedrukt met het woord ‘Raw’ op de markt. G-Star, dat het merk- en beeldrecht heeft over Raw, startte daarop met succes een rechtszaak. In 2012 stelde de rechtbank het Nederlandse jeansmerk in het gelijk.

Marktonderzoek

H&M heeft deze beslissing de afgelopen jaren meerdere keren aangevochten. Volgens het bedrijf ziet het publiek het artwork als een verwijzing naar onder andere muziek, jongeren en dansen. Verder stelde de retailer onder meer dat Raw niet direct in verband wordt gebracht met G-Star. Marktonderzoek van het merk toont aan dat minimaal 45 procent van de consumenten bij ‘Raw’ de link legt met G-Star.

Europese Unie

Conclusie is dus dat de term Raw in de Europese Unie alleen door G-Star gebruikt mag worden. Het label mag de kosten van de bodemprocedure – ruim 38.000 euro – terugvorderen bij H&M. 

HM raw 2HM Raw shirt

Twee van de betwiste H&M shirts. Bron: www.rechtspraak.nl