TOP

G-Star en Bionic Yarn over samenwerking [Interview]

Op de Pitti Uomo lanceerden G-Star en Pharrell Williams´ Bionic Yarn hun eerste 'Raw for the Oceans'-collectie. Thecla Schaeffer van G-Star en Tyson Toussant van Bionic Yarn vertellen over de samenwerking.

In een indrukwekkend eigen paviljoen presenteerde G-Star op de Pitti de eerste capsule collectie in samenwerking met Bionic Yarn, een bedrijf onder creatieve leiding van Pharrell Williams, dat duurzame garens en weefsels maakt. Textilia sprak CMO Thecla Schaeffer van G-Star en Tyson Toussant van Bionic Yarn over de samenwerking.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Thecla: “Bij G-Star waren we altijd al bewonderaars van Pharrell, niet alleen om zijn muziek, maar ook om zijn stijl. Vorig jaar hebben we elkaar ontmoet in Berlijn bij Parley for the Oceans, een initiatief waarbij creatieven en wetenschappers samenkomen om over de vervuiling van de oceanen te praten. Daar spraken we met Pharrell, Tyson en Tim Coombs van Bionic Yarn over hun droom om producten te maken van plastic uit de oceaan. Deze  droom sprak ons direct aan, maar niet alleen dat. Ook de innovatie van het materiaal dat ze maakten, vonden wij interessant. We willen niet alleen innoveren in design, maar ook in de basis van materialen en tegelijkertijd denken aan het milieu. Dit bleek de perfecte kans.”

Waarom sprak een samenwerking met G-Star jullie bij Bionic Yarn aan?

Tyson: “Ik kom zelf niet uit de mode-industrie, maar bij G-Star hadden we het gevoel dat Bionic Yarn het juiste podium zou krijgen. Thecla zei ons: we werken niet als modemensen, maar als designers en engineers. Ze gaan voor continue vernieuwing. Dat zie je ook terug in hun producten. Die instelling past heel goed bij onze boodschap.”

Thecla: “Ik kom zelf ook niet uit de mode, maar ben van huis uit psycholoog. Volgens mij is dat juist een voordeel. Als je niet uit de industrie komt, kun je met een frisse blik naar dingen kijken. Tijdens dit proces heb ik zo vaak ‘nee’ gehoord. Maar als je kijkt wat we in relatief korte tijd hebben neergezet, zijn we toch behoorlijk ver gekomen. In juli 2013 hebben we het bedacht, in december hadden we de stoffen en in februari hebben we het idee al gelanceerd.”

Het recyclen van plastic is niet nieuw, wat maakt Bionic Yarn anders?

Tyson: “Het recyclen van plastic tot stof is inderdaad geen nieuwigheid, polyester is immers ook van plastic gemaakt. Maar we wilden een duurzamer weefsel maken en dat is dankzij de toepassing van een Helix-laagje in het garen gelukt. Bij Bionic Yarn denken we niet alleen aan functionele verbetering, maar ook aan het milieu en de toekomst van onze oceanen. Het is hoog tijd dat mensen zich meer bewust worden van wat er allemaal in de zee belandt en wat je er weer uit zou kunnen halen.”

Zijn mensen wel klaar voor die boodschap?

Tyson: “Mensen zijn wel meer bewust van de impact van klimaatverandering. Ik woon zelf in het Financial District in New York en vorig jaar tijdens Hurricane Sandy stond het water letterlijk tot aan mijn voordeur. Dit soort heftige natuurrampen schudden mensen wel wakker. Het is niet leuk dat het gebeurt, maar onze boodschap wordt er wel krachtiger door. We zijn heel erg dankbaar voor het feit dat G-Star het aandurft om als eerste multinational hier een statement in te maken. Overigens is het niet onze bedoeling om mensen de les te lezen, hoor. We willen in de eerste plaats samen met G-Star mooie producten maken, die ook nog een milieuvriendelijk zijn. Als Pharrell een kledingstuk ziet, kijkt hij ook niet meteen naar het label. Hij kijkt in eerste instantie of hij het er tof uit vindt zien.”

Is dit een eenmalige samenwerking?

Thecla: “Nee, we gaan voor een lange termijn samenwerking. De eerste capsule-collectie is samen met Pharrell gemaakt, maar het streven is om dit materiaal ook in onze andere producten toe te passen. Dat is alleen lastig, want het productieproces is een stuk ingewikkelder. Pas als het gestandaardiseerd is, kunnen we het toepassen in andere producten. Maar dat voornemen is er zeker wel.”

Tyson: “G-Star is niet alleen hiermee bezig, maar gaat bijvoorbeeld ook geen plastic tasjes meer gebruiken. Dat zal zo’n 70 ton aan plastic per jaar schelen. Stel dat alle bedrijven dat zouden doen, dat zou toch geweldig zijn?”