TOP

G-Star digitale koploper, recordjaar voor Batavia Stad en is gratis retourneren op zijn retour?

G-Star is digitale koploper in de modebranche, blijkt uit onderzoek. Verder: 2022 was een recordjaar voor Batavia Stad, Bamboo Basics introduceert een collectie van textielafval en is gratis retourneren op zijn retour? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 26 januari.

Foto: Batavia Stad Fashion Outlet

Recordjaar voor moederbedrijf Batavia Stad

Batavia Stad Fashion Outlet en moederbedrijf Via Outlets sluiten 2022 af met ‘recordbedragen’ aan consumentenbestedingen, blijkt uit de jaarcijfers. Het gaat om stijgingen van respectievelijk 25 en 21 procent ten opzichte van pre-coronajaar 2019. Dat komt onder meer doordat er weer ruimte was voor evenementen, waaronder de pop-upstores van Patta en Youtuber Enzo Knol en de expo met de Formule 1-auto van coureur Max Verstappen (een replica).

Ook de opening van nieuwe brandstores van luxemerken als American Vintage, Maje en Sandro speelde een rol. “We bewegen steeds meer naar een high-end shopping destination”, zegt Scott Otte, marketingdirecteur van Batavia Stad. “En we zien dat het werkt. De besteding per bezoeker was nog nooit zo hoog als in 2022.”

Onderzoek: ‘G-Star digitale koploper in modebranche’

Hema, Bol.com en G-Star zijn koplopers op digitaal gebied in heel Europa. Dat blijkt uit de nieuwe Digital Leaders ranking van management- en adviesbureau BearingPoint, dat de digitale prestaties van bedrijven jaarlijks onder de loep neemt. De top drie bestaat uit Nederlandse ondernemingen: van de 679 bedrijven werden Hema (no. 1), Bol.com (no. 2) en G-Star (no. 3) het best beoordeeld.

G-Star is daarmee ook het best scorende modemerk op digitaal vlak. Het denimlabel deed het volgens BearingPoint erg goed op het gebied van e-commerce, met name door de veelzijdigheid waarmee de kleding online wordt gepresenteerd en de ondersteuning tijdens het aankoopproces. Daarnaast is het label actief bezig met duurzaamheid, wat meeweegt. G-Star is niet het enige Nederlandse modebedrijf in de ranking: ook Wehkamp (no. 9) en Scotch & Soda (no. 17) haalden de top 25.

Zalando lanceert genderneutrale en maat-inclusieve collectie met Filling Pieces

Zalando werkt samen met het luxe streetwearlabel Filling Pieces voor een genderneutrale en maat-inclusieve capsulecollectie met de naam ‘You are invited’. Die bestaat uit zes kledingstukken en negen schoenmodellen: van een korset en longsleeve (maat XS tot en met XXL) tot sneakers, loafers en laarzen met hak (maat 35 tot en met 46). De lijn is vanaf 9 februari verkrijgbaar via Zalando in de 25 Europese markten waar de e-tailer actief is.

In de bijbehorende campagne zijn onder meer de Iraans-Nederlandse producer/zangeres Sevdaliza en stylist JeanPaul Paula te zien. “We zien een collectie voor ons die door iedereen gedragen kan worden”, zegt Guillaume Philibert, oprichter en creatief directeur van Filling Pieces. “Ongeacht hoe iemand zich identificeert. Dit is de ruimte die we samen met Zalando willen verkennen en creëren.”

‘Kwart Nederlanders bereid te betalen voor retourneren’

Gratis retourneren lijkt op zijn retour, zo stelt verzendplatform Sendcloud op basis van een eigen onderzoek onder duizend Nederlanders. Al geeft 85 procent aan nog regelmatig een online aankoop terug te sturen, de meerderheid van de ondervraagden is zich ervan bewust dat dit slecht is voor het milieu (59%).

Eén op de vier is bereid om te betalen voor het retourneren van een artikel dat, eenmaal bezorgd, toch niet bevalt of past. Voorwaarde is wel dat het proces zo eenvoudig mogelijk is. Consumenten zien het liefst dat de retailer al op voorhand duidelijk communiceert over de kosten (54%), de ontvangst van een kant-en-klaar retourlabel (48%) en de terugbetaaltermijn (47%).

Bamboo Basics introduceert lijn van textielafval

Bamboo Basics komt met een (onder)modecollectie, die deels is gemaakt van op grote schaal gerecycled kledingafval. Dat meldt het bodyfashionmerk in een persbericht. Managing director Michiel Stapper stelt dat het bedrijf hiermee een ‘grote stap’ zet op weg naar een volledig circulaire kledingproductie.

“Textielafval wordt nu vaak gedowncycled en vooral gebruikt in matten, dekens, poetslappen, stoelvullingen en isolatiemateriaal. Het Zweedse bosbouwbedrijf Södra heeft echter een proces ontwikkeld om er op grote schaal vezels van te maken, die geschikt zijn voor de productie van kleding.”

Bamboo Basics is een van de eerste merken die met deze ‘Circular Made’-vezels gaat werken en combineert het materiaal met het eigen bamboegaren, dat van FSC-gecertificeerde plantages afkomstig is. De Circular Made-collectie met T-shirts en ondergoed is nu online verkrijgbaar en vanaf midden 2023 ook in de winkels te vinden.