TOP

Fysieke winkel blijft belangrijk, modebranche moet meer doen om klimaatdoelstellingen te halen, prijzen winkelpanden blijven dalen


De modebranche moet volgens KPMG alle zeilen bijzetten om klimaatdoelstellingen te halen, de prijzen van winkelpanden dalen en recent onderzoek laat zien dat de fysieke winkel belangrijk blijft voor de consument. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 24 oktober.

KPMG: ‘Modebranche moet alle zeilen bijzetten om klimaatdoelstelling te halen’

De wereldwijde modebranche moet alle zeilen bijzetten om in 2050 klimaatneutraal te kunnen produceren, stelt KPMG in een persbericht. Veertig toonaangevende modemerken, retailers, leveranciers en andere organisaties hebben zich vorig jaar verbonden aan de ‘Fashion Industry Charter for Climate Action’, waarmee ze zich verplichten om in 2050 bij de productie van kleding in de volledige keten geen broeikasgassen meer uit te stoten.

Uit onderzoek van KPMG onder de organisaties die de ‘Charter’ hebben ondertekend, blijkt dat flinke stappen gezet moeten worden om die doelstelling van 2050 te halen. Zo wordt de uitstoot van broeikasgassen in de toeleveringsketen nog niet breed gerapporteerd. Karine Basso van KPMG Sustainability: “Bijna de helft geeft geen enkel inzicht in de doelstellingen die zij hebben om de uitstoot te reduceren. Van de bedrijven die wel over hun doelstellingen communiceren, geeft niet meer dan 28% aan hoe zij de vereiste reductie van 30% willen realiseren waarbij het jaar 2015 of later als nulmeting dient. En ook als het gaat om de daadwerkelijke uitstoot, blijven de bedrijven in het algemeen in gebreke.” Ook de inspanningen die de bedrijven doen om de consument bewust te maken van duurzame mode kunnen en moeten volgens Basso verder worden opgevoerd.

Rapport: Fysieke winkel belangrijk voor consument

De fysieke winkel blijft belangrijk voor de consument. Dat staat te lezen in het rapport ‘connected shoppers report’, waar Marketingtribune over schrijft. Voor het onderzoek werden wereldwijd 10.000 consumenten ondervraagd waaronder 501 Nederlanders. In het rapport staat dat onder meer dat de Nederlandse consument om verschillende redenen bij voorkeur winkelt in de fysieke zaken. In de eerste plaats om producten te kunnen aanraken en ervaren en op de tweede plaats omdat ze aankopen direct mee naar huis kunnen nemen.Ook vinden ze de totale winkelbeleving een reden om fysiek te shoppen. Ook is consumenten gevraagd waar ze de cadeau-inkopen gaan doen de komende maanden. Daarop zegt 83% naar de fysieke winkels te gaan vanwege de directe beschikbaarheid van producten, maar ook vanwege de acties en aanbiedingen.

Prijzen winkelpanden blijven dalen

De prijzen van winkelpanden blijven dalen, zo meldt Retailtrends op basis van gegevens van Amsterdam School of Real Estate (ASRE). ASRE becijferde dat de transactieprijzen het afgelopen halfjaar met zeven procentpunt daalde ten opzichte van het jaar ervoor.

Oorzaak van de prijsdaling is de toenemende leegstand; door de online concurrentie zijn winkelpanden minder in trek. Het prijsniveau van winkelpanden lag op 1 juli 2019 vijftig procent lager dan tien jaar geleden in 2009. De prijsdaling heeft overigens geen betrekking op de panden in de Randstad. Daar zijn de prijzen wel gestegen. Buiten de Randstad dalen de prijzen al sinds 2007.

Burberry lanceert eigen game

Het luxe modemerk zet gaming in om de jonge generatie aan zich te binden. Het heeft het spel B Bounce gelanceerd, waarbij gamers kans maken op een donsjack. Dat meldt het modemagazine WWD. In het spel gaat het om een hert dat een van Riccardo Tisci’s nieuwste donsjacks draagt. Het beestje moet van platform naar platform springen tot het uiteindelijk de maan bereikt. Topscoorders kunnen prijzen winnen en emoticons en stickers downloaden. Mark Morris, senior vice president van de divisie digital commerce van Burberry zegt dat het modebedrijf met B Bounce de nieuwe generatie jonge consumenten op een interactieve en leuke manier wil bereiken met het spel. “We weten dat deze generatie in een interactieve omgeving leeft. We vinden het leuk dat ze zo verbinding kunnen maken met ons merk en op deze manier kennismaken met onze nieuwste collectie donsjacks.” Burberry is niet het enige modemerk met een eigen game. Afgelopen zomer lanceerde Louis Vuitton ook een online spelletje: Endless Runner.

B Bounce Louis Vuitton

Beeld: Louis Vuitton.com