TOP

Fromanteel lanceert eerste mechanische horloge [interview]*

Het Amsterdamse horlogemerk Fromanteel heeft afgelopen maandag zijn eerste automatische uurwerk gelanceerd, ‘Pendulum’ genaamd. Hoog tijd voor een interview met Alfredo Silva, een van de oprichters van Fromanteel.

Tijdens een exclusieve avond in Het Grachtenhuis in Amsterdam presenteerde Fromanteel zijn eerste mechanische horloge, de Generations Pendulum. Textilia sprak met mede-oprichter Alfredo Silva:

Wat is er aan dit nieuwe model – behalve het mechanische uurwerk – zo bijzonder?

“We zijn voor het ontwerp teruggegaan naar onze eerste collectie, de Generations-serie. Dit is een serie zonder al te veel opsmuk, het ontwerp is zo ingetogen en minimalistisch mogelijk. Zo hebben we niet eens cijfers op de wijzerplaat, alleen maar indexen. Qua look is dit ontwerp heel anders dan de Globetrotter-serie die we hiervoor hadden.”

Wat maakt jullie anders dan andere horlogemerken?

“Sommige horlogemerken kijken alleen naar het horloge; wij nemen ook de drager in ogenschouw. Bij ons staat design staat meer in teken van de drager. Zo valt de Generations-serie vooral in smaak bij mannen die in pak lopen. Daarom hebben we de kasthoogte zo ontworpen, dat het manchet over het horloge schuift, in plaats van dat het er tegenaan schuurt. Zo bereik je een stijlvolle, ingetogen look, die bij deze serie past.”

Op welke manier zijn jullie gegroeid het afgelopen jaar?

“We hebben een nieuw systeem ontwikkeld waarmee winkeliers meteen al onze horlogebanden op de toonbank aan de klant kunnen presenteren. Hiermee is het makkelijker geworden om klanten een of twee extra banden te verkopen bij de aanschaf van een horloge; onze verwisselbare banden zijn immers een belangrijk onderdeel van ons concept. En we merken meteen resultaat: de upsell is vergroot, we verkopen nu meer per winkel per bezochte klant.”

GP1101_uurwerk_sfeer

Wie dragen jullie horloges?

“Mannen in de leeftijd van 25 tot en met 45 jaar. Ze zijn bijzonder geïnteresseerd in de nieuwste trends en gadgets, besteden nogal wat aan hun uiterlijk, maar zijn pennywise; het moet wel leuk blijven. Fromanteel past daar goed bij: we ogen luxueus, maar zijn wel betaalbaar.”

Hoeveel verkooppunten hebben jullie intussen?

“In Nederland tellen wij 87 verkooppunten, waarvan het grotendeel juwelierszaken en een tiental wat meer bijzondere verkooppunten; een mix tussen de betere herenmodezaken en lifestyle-winkels, zelf noemen we deze winkels ‘image stores’. In het buitenland zitten we om en nabij de vijftig verkooppunten in totaal.”

Wat hopen jullie over vijf jaar te hebben bereikt?

“Over vijf jaar – sterker nog, het liefst volgend jaar al – richten wij onze pijlers op het buitenland. We willen onze aanwezigheid versterken in onze naburige landen. Vooral in België, Luxemburg en Duitsland willen we onze positie als merk versterken. Die landen willen we langzamerhand als een thuismarkt gaan ervaren. Echter, Fromanteel zit nog altijd op een niche, we willen wel exclusief blijven. Niet op een high-end manier maar op een toegankelijke manier.”