TOP

Frisse start voor Gerry Weber, Nike verbiedt internationale verkoop en nieuw retailfenomeen: ‘Takeback Thursday’

Gerry Weber begint het nieuw jaar met een frisse start: de herstructurering en financiële reorganisatie zijn voltooid. Verder: Nike heeft retailpartners verboden om buiten de eigen grenzen te verkopen, Modefabriek introduceert expertworkshops en tassenmerk Xworks heeft een nieuwe naam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 3 januari.

Gerry Weber sluit insolventieprocedure af

Gerry Weber begint het nieuwe jaar met een frisse start: de herstructurering en financiële reorganisatie zijn voltooid. De insolventieprocedure, die sinds 1 april 2019 liep, is op oudejaarsdag opgeheven door de rechtbank in Bielefeld.Dat meldt de Gerry Weber Group in een persbericht. Het modebedrijf startte de herstructurering in april 2019 door uitstel van betaling aan te vragen. Het insolventieplan werd in september goedgekeurd en is, toen het op 25 oktober wettelijk bindend werd, geïmplementeerd. Daartoe werden in Duitsland bijna 150 winkels gesloten en meer dan vierhonderd banen geschrapt. De nieuwe eigenaren, investeerders Robus Capital, Whitebox Advisors en J.P. Morgan Securities staken €49 miljoen in de vrouwenmodeketen.

“Gerry Weber start het nieuwe jaar in een normale operationele staat met een solide kapitaalbasis, nieuwe eigenaren en een duidelijk concept voor de toekomst”, aldus een woordvoerder van het concern. “Met het insolventieplan hebben we de herstructurering die al gaande was, verder gebracht. Al onze medewerkers kunnen trots zijn op de behaalde resultaten. Vanaf nu richten we onze focus slechts nog op de toekomst.”

Nike verbiedt retailpartners buiten eigen grenzen te verkopen

Nike heeft zijn retailpartners met ingang van 1 januari 2020 verboden om nog langer orders naar het buitenland te versturen, ofwel orders ‘buiten het handelsgebied’. Dat schrijft Highsnobiety. De Britse streetwear- en sneakerstore Attitude Inc. was de eerste Nike-dealer die het nieuwe beleid naar klanten communiceerde. De maatregel is bedoeld om meer controle te krijgen over de distributie, stelt analist Matt Powell van het Amerikaanse marktonderzoeksbedrijf NDP. Merken zijn bang de regie te verliezen door resellers en andere partijen, die hun producten via andere kanalen wegzetten dan het merk zelf beoogt. Tegen Highsnobiety zegt hij: “Ik verwacht dat we meer van dit soort acties gaan zien.” Voor Nederlandse Nike-dealers heeft het verbod waarschijnlijk weinig effect. Retailers in een open markt, zoals de Europese Unie, mogen binnen die handelsunie orders blijven versturen. Nike rekent Zwitserland hier ook onder, hoewel het land geen EU-lidstaat is.

Modefabriek introduceert expertworkshops

Modefabriek introduceert iets nieuws, de expertworkshops. De beurs werkt al langer samen met experts op het gebied van onder meer social media, verduurzaming en e-commerce. Voorheen waren zij twee dagen lang beschikbaar voor vragen van bezoekers, nu is gekozen voor een andere aanpak. De experts zullen komende editie, 26 en 27 januari in Amsterdam Rai, praktische workshops van 30 minuten geven. Wie na afloop vragen heeft, kan ter plekke aanschuiven voor een één-op-één expertsessie. Op de site van Modefabriek is een overzicht van alle workshops te vinden en kunnen bezoekers zich inschrijven voor deelname.

Nieuw retailfenomeen: ‘Takeback Thursday’

Donderdag 2 januari is in het Verenigd Koninkrijk uitgeroepen tot ‘Takeback Thursday’, vanwege de piek in retourzendingen van ongewenste kerstcadeaus. Dat schrijft Drapers op basis van een onderzoek van postbedrijf Royal Mail. In totaal waren er die dag 72 procent meer retourzendingen dan gemiddeld. Met de feestmaand achter de rug is de maand januari volgens Royal Mail de drukste maand wat betreft retourzendingen.

Xworks gaat verder als Sodutch

Het Nederlandse tassenmerk Xworks heeft de naam veranderd in Sodutch. De nieuwe website ging in december live, gelijktijdig met de lancering van de eerste Sodutch-collectie. Dat schrijft Schoenvisie. “Na zeventien jaar was het tijd voor vernieuwing”, aldus Edwin Hendriks, de oprichter van Xworks en brandmanager van Sodutch. “We krijgen hele positieve reacties van zowel de retailer als de klant. Ze herkennen ons verhaal in de nieuwe huisstijl. Dat is een groot compliment.” Sodutch heeft geen webshop, de verkoop loopt exclusief via de wholesale. De eerste collectie ligt vanaf januari 2020 in de winkel.

Foto: Gerry Weber