TOP

Frans voetbalshirt: een Nike en Lagerfeld co-productie

Sportmerk Nike heeft deze week het nieuwe uitshirt van het Franse nationale voetbalelftal gepresenteerd. Mode-icoon Karl Lagerfeld bemoeide zich niet met het ontwerp, maar fotografeerde de campagnefoto's.

De trots van de Franse natie, dat was het Franse elftal. De Franse teamgeest was echter ver te zoeken binnen het Franse nationale voetbalelftal in 2010. Begin dit jaar is Nike een samenwerking aangegaan met de Franse voetbalbond en lanceerde de campagne ‘Vive Le Football Libre’ oftewel ‘Leve het Vrije Voetbal’. Het nieuwe uit-tenue, een co-productie tussen stijlicoon Karl Lagerfeld en sportmerk Nike, zal de Franse spelers in 2011 hopelijk positief stimuleren. Het uitshirt symboliseert de Franse teamgeest en moet kracht en elegantie uitstralen op het veld.

Karl’s input

Het uniform van de Franse Marine uit de 19e eeuw en dan met name het patroon, de Bretonse streep, stond ‘model’ voor het tenue van de spelers. Gerecycled PET-flessen werden gebruikt voor de stof van het nieuwe voetbaltenue van Nike. Chanel hoofdontwerper Karl Lagerfeld boog zich niet over de designschetsen, maar liet zijn creatieve input via de camera tot leven komen. Hij schoot de oogverblindende campagneshots met Frans nationaal elftalspeler Alou Diarra.