TOP

Frans Ankoné in Raad van Advies Fashionweek [interview]*

Vorige week werd bekend dat Frans Ankoné vanaf 1 november aanstaande plaatsneemt in de Raad van Advies van Fashionweek Nederland. Textilia sprak Ankoné, die naar eigen zeggen ‘al honderd jaar bezig is met mode.’

Ankoné heeft veel ervaring in de modebranche en heeft dan ook een uitgebreid CV. Zo heeft hij gewerkt als fashion director bij Avenue, de Duitse Vogue en New York Times Magazine. Tegenwoordig schrijft hij maandelijkse een column voor Vogue. Daarnaast is hij werkzaam bij het Amsterdam Fashion Institute, waar hij studenten begeleidt die het ‘Honors Programma’ volgen. Verder adviseert hij verschillende organisaties over de modebranche en is hij Fashion Director bij MOAM.

Steentje bijdragen

Ankoné kan per 1 november aanstaande dus ook de Raad van Advies aan zijn lijstje toevoegen. “Ik ben gevraagd om toe te treden. Ik heb niet meteen ja gezegd, maar ik heb er eerst goed over nagedacht. Ik doe al een aantal dingen dus het moet niet te veel worden. Maar omdat ik al honderd jaar bezig ben met mode en alweer een aantal jaren in Nederland woon denk ik dat ik een steentje kan bijdragen aan de raad.“

Jonge opkomende ontwerpers

Het nieuwste lid van de Raad zegt dat hij gaat vechten voor een zo hoog mogelijk modieus gehalte: “Hoe ik dit wil doen? Dat moet ik eerst ondervinden. Ik begin nog maar net.” Toch denkt hij niet dat Amsterdam morgen na het rijtje ‘Londen en Parijs’ wordt genoemd: “Daar kan je niet veel aan doen. Zodra iemand groot of bekend is gaan ze naar Londen of Parijs. Daar is ook alle pers aanwezig, dus het is een wisselwerking. Daarbij weet ik niet of Fashionweek Nederland hiernaartoe moet streven. Naar mijn mening zou het doel van Fashionweek Nederland kunnen zijn dat het een podium biedt aan jonge opkomende ontwerpers.“

Evenwicht

Hoewel Ankoné nog geen vergadering heeft gehouden met zijn vier mederaadsleden, heeft hij al wel een helder doel voor ogen: “De aankomende editie van Fashionweek Nederland is voor mij geslaagd als het evenwicht tussen jong, bestaand en commercieel talent een goede afweging is. Het zou goed zijn als bezoekers  drie à vier shows achter elkaar kunnen zien die aansluiten bij de interesse van diegene. Dat klinkt heel ideaal: of dat lukt moeten we nog maar zien.”