TOP

Forse winstdaling voor Alibaba · Van Uffelen opent in Weert · Textielmuseum maakt Efteling-theedoeken

De duurzame inspanningen van de mode-industrie zouden niet ver genoeg gaan om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Verder: het aantal bedrijven met langdurige problematische schulden is volgens het CBS ondanks corona klein gebleven, de pop-upstore van Van Uffelen Mode in Weert is nu een permanente winkel en Alibaba zag de winst het afgelopen jaar meer dan halveren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 2 juni.

Foto’s: Tommy de Lange / Textielmuseum

CBS: ‘Aantal bedrijven met problematische schulden ondanks corona klein’

Het aantal bedrijven met langdurige problematische schulden blijft ondanks de coronacrisis klein. Minder dan 1 procent van de bedrijven heeft hogere schulden dan voor de pandemie, ziet deze als problematisch en verwacht meer dan vijf jaar nodig te hebben om dat bedrag tot de gewenste omvang terug te brengen. Dat meldt het CBS op basis van een meting die in juli 2021 en april 2022 – voor en na de laatste lockdown – is gehouden onder bedrijven met vijf werknemers of meer. Ook bij door corona zwaar getroffen branches, zoals de horeca en cultuur (voor de detailhandel zijn geen cijfers bekend), steeg het percentage bedrijven dat de schuldenlast als lager beoordeelde flink. Vergeleken met andere sectoren is het aandeel ondernemingen dat de schulden tot een problematisch niveau zag toenemen wél hoger. Verder staan bedrijven met een openstaande rekening bij de Belastingdienst negatiever tegenover hun financiële situatie dan ondernemingen die geen schuld bij de fiscus hebben, of deze al hebben afgelost.

Van Uffelen Mode vestigt zich permanent in Weert

Van Uffelen Mode vestigt zich volgens een lokale nieuwssite permanent in Weert. De retailer opende eerder al een pop-upstore in winkelcentrum De Muntpassage, op de voormalige locatie van Miss Etam, en heeft deze nu omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept. De 600 vierkante meter grote winkel is het 44e filiaal voor de modeketen. Klanten kunnen er terecht voor merken als A Fish Named Fred, Expresso, Gardeur, Marc O’Polo en State of the Art.

Efteling werkt samen met Textielmuseum voor jubileumtheedoeken

De Efteling werkt samen met het Textielmuseum in Tilburg voor een serie theedoeken, die worden uitgebracht ter ere van het 70-jarig jubileum van het attractiepark. Eftelingfans zullen de patronen vast herkennen; het zijn taferelen uit het Sprookjesbos. Grafisch ontwerper Jasper Douenburg liet zich verder inspireren door de weeftechniek damast, waarbij patronen op een achtergrond met dezelfde kleur worden aangebracht. “In damast is de natuur een klassiek thema. Daar spelen we met onze lijn op in, maar we geven het wel een frisse twist”, zegt hij in een persbericht. “Je voelt dat het ontwerp geworteld is in een eeuwenoude techniek”, vindt ook curator Sjouk Hoitsma van het Textielmuseum. “En in de traditie dat damast van vroeger uit werd ontworpen en geweven voor feestelijke gelegenheden.”

(Tekst gaat verder onder foto’s)

Alibaba snijdt in kosten na halvering winst

Alibaba is ondanks de lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne gegroeid. De Chinese e-gigant zag de omzet in het afgelopen financiële boekjaar (dat eindigde op 31 maart) met 19 procent toenemen, al is dat lager dan de beoogde doelstelling van 20 tot 23 procent. De nettowinst daalde echter met 59 procent. Wat meespeelt, is dat Alibaba ook buiten China met obstakels te maken heeft. Zo lijdt AliExpress flink onder de aangescherpte Europese btw-regels. Dus kondigt het bedrijf kostenbesparingen aan, schrijft Retaildetail. Topman Daniel Zhang heeft aangekondigd dat de focus het komende fiscale jaar nog meer op ‘kostenbeheersing en operationele efficiëntie’ zal komen te liggen. Concrete doelen zijn met oog op de onzekere mondiale situatie niet bekendgemaakt.

Business of Fashion: ‘Mode-industrie doet te weinig aan duurzaamheid’

De duurzame inspanningen van de mode-industrie gaan niet ver genoeg om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Dat meldt de Belgische nieuwssite Business AM op basis van de nieuwste Business of Fashion Sustainability Index, waarin de groene inspanningen van de dertig grootste beursgenoteerde modebedrijven wereldwijd worden geanalyseerd. Van die dertig komt Puma als meest duurzame bedrijf naar voren met een score van 49 procent, gevolgd door Kering (ook 49 procent) en Levi Strauss (44 procent). Onderaan de lijst bungelen onder meer URBN (Urban Outfitters, Anthropologie), Skechers en Fila Holdings met een score van minder dan 10 procent. “Er zijn tekenen van vooruitgang, maar meestal gaat het om bescheiden stappen”, zegt duurzaamheidsspecialist Sarah Kent van Business of Fashion. “Er zijn weinig tekenen van de progressie die zou moeten worden gerealiseerd om over acht jaar aan de doelstellingen van het Parijs-akkoord te voldoen.”