Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Fors verlies voor Zalando, doorstart mannenmodemerk Benvenuto en bol.com boekt omzetgroei

Zalando schrijft een fors verlies over het eerste kwartaal. Verder zijn de winkels van H&M en Tommy Hilfiger weer open en is er een doorstart voor mannenmodemerk Benvenuto. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 7 mei.

Goed eerste kwartaal voor bol.com

Bol.com heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. Uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize blijkt dat de webshop in de eerste drie maanden van dit jaar 39,5% meer heeft verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Naast de stijging van de eigen verkopen, namen ook de verkopen van derde partijen toe met 66%. Het aantal bedrijven dat spullen via het platform van bol.com verkoopt, steeg met 7.000 tot 28.000.

Doorstart Benvenuto

Fashion Friendz, het agentuur van Benvenuto, kan weer starten met uitleveren van het Duitse merk. Vorige week werd bekend dat drie bedrijfsonderdelen van het Duitse mannenmodemerk op de fles zijn gegaan. Op 15 april volgde er al een doorstart van het merk, maar het wachten was op het vrijkomen van de voorraden, aldus Ben Mulder van Fashion Friendz in een telefonische reactie. “Die voorraad hadden de banken als onderpand, daar moest over worden onderhandeld. Inmiddels is dat rond en zijn de voorraden ondergebracht in de nieuwe bv, zodat wij vanaf vandaag weer klanten kunnen bedienen.”

Winkels H&M en Tommy Hilfiger weer open

Steeds meer merken en ketens gooien de winkels weer open. Zo zijn enkele filialen van H&M sinds woensdag weer open, om op 11 mei alle vestigingen weer ‘up and running’ te hebben. De paskamers blijven echter gesloten en verzorgingsproducten kunnen niet worden getest. Ook zijn de openingstijden aangepast; de winkels zijn alleen van 12:00 tot 17:00 geopend.

De winkels van Tommy Hilfiger zijn sinds afgelopen dinsdag weer open. Daar zijn de paskamers wel in gebruik, maar slechts met beperkte capaciteit. Daarnaast worden de algemene hygiënemaatregelen in acht genomen zoals anderhalve meter afstand en niet te veel mensen tegelijkertijd in de winkel. Maskers, desinfecterende handgel en handschoenen zijn beschikbaar in alle vestigingen en er kan een personal shopping sessie worden geboekt.

Slecht eerste kwartaal voor Zalando

Door de coronacrisis heeft Zalando in maart € 40 miljoen moeten afschrijven op de voorraden, waardoor de webreus een operationeel verlies van € 98,6 miljoen heeft geleden over het eerste kwartaal van dit jaar. Ondanks deze dip denkt het Duitse bedrijf 2020 toch te gaan afsluiten met een positief resultaat. Volgens het persbericht groeide de omzet over het eerste kwartaal van dit jaar met 10,6%. Hiermee kwam de GMV (gross merchandise value) van het Duitse bedrijf voor het eerst boven de € 2 miljard uit, tegen € 1,7 miljard in 2019. In het GMV worden de retourkosten en voorraadkosten niet meegenomen. Het aantal klanten groeide in april met 39% ten opzichte van april 2019. Zalando heeft inmiddels 31,9 miljoen actieve klanten die 37 miljoen keer kleding en andere artikelen bestelden.

Onderhoudsbedrijf vraagt faillissement C&A aan

Het faillissement van C&A is aangevraagd door een onderhoudsbedrijf dat zegt nog zo’n € 30.000 aan vorderingen bij de warenhuisketen uit te hebben staan, meldt nu.nl. Volgens het nieuwsbericht heeft C&A tot nu toe niet gereageerd op de sommaties tot betaling die het bedrijf heeft gedaan. De woordvoerder van de warenhuisketen zegt op nu.nl dat er inderdaad openstaande facturen zijn en dat ze hierover in gesprek zijn met de crediteuren. De rechtbank Amsterdam zal de zaak over ongeveer twee weken behandelen.

Nieuwe topman bij het noodlijdende FNG

De Belgische modegroep FNG heeft een nieuwe ceo. Manu Bracke neemt het stokje over van Dieter Penninckx, die terugtreedt wegens gezondheidsproblemen. Hij geeft zijn taken door aan Bracke en cfo Nathasja Van Bael, meldt het persbericht. Bracke was zeventien jaar geleden één van de drie oprichters van FNG, samen met Penninckx en diens vrouw Anja Maes. Onder leiding van Penninckx groeide het bedrijf door overnames van onder andere CKS, Claudia Sträter, Steps, Miss Etam, Promiss, Brantano en het Zweedse Ellos. Ook opende FNG eigen kindermodewinkels onder de naam ‘Fred & Ginger’.

De modegroep zit in een roerige periode. In januari van dit jaar werd besloten om alle winkels van Steps en Promiss te sluiten en om de verkoop alleen digitaal te gaan doen. Deze week werd bekend dat de groep een aantal kredietverleners heeft gevraagd om uitstel van betaling, wat een flinke koersdaling aan de Brusselse beurs tot gevolg had.

Sophie Wantia wint Joke Veeze Award

Sophie Wantia is de winnaar van de Joke Veeze Award 2019. Wantia studeerde in 2019 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en wint € 3.000,-. De jury roemt haar ‘bijzondere familie van patronen, die makkelijk toepasbaar zijn op textiel in mode en interieur’. De Joke Veeze Foundation organiseerde de wedstrijd voor de vijfde keer en is gericht op jonge, startende ontwerpers en studenten van vakscholen, hogescholen en kunst- en modeacademies, meldt het persbericht.

In de jury zaten Frans Ankoné (stylist en vormgever), Kim Schipperheyn (ontwerper bij Vlisco), Edward van Vliet (ontwerper en creative director bij Leolux) en Martijn Nekoui (oprichter en directeur van MOAM).