TOP

Fors nettoverlies voor Hema

Het gaat niet goed met Hema. Het verlies is opgelopen naar 189,2 miljoen en er is weer een kopstuk opgestapt. Het concern werkt nu aan een uitgebreid plan waarmee het op de Nederlandse markt beter wil presteren.

De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam(Hema) heeft in 2014 slecht gepresteerd. De pas aangetreden ceo Tjeerd Jegen – opvolger van Ronald van Zetten – moest bij de presentatie van de jaarcijfers dieprode cijfers prijsgeven. Daarnaast maakte het concern bekend dat financieel bestuurder Ad Walter het bedrijf na zes jaar gaat verlaten. Hij wordt tijdelijk vervangen door Tim Isaacs.

De omzet van het winkelconcern daalde met 1,3 procent tot 1,08 miljard euro. Het nettoverlies steeg fors: was het in 2013 16 miljoen, in 2014 is dit opgelopen naar 189,2 miljoen euro. Het concern meldt dat in het nettoresultaat onder meer een bedrag van 120 miljoen euro aan eenmalige afwaarderingen is verwerkt.

Het bedrijfsresultaat voor incidentele posten, de Ebitda, kwam uit op 103,1 miljoen euro, ruim 14 procent minder dan in 2013. Die daling is vooral het gevolg van de lagere opbrengsten.

Oorzaken

De negatieve resultaten zijn volgens de Hema veroorzaakt door onder meer de slechte economische omstandigheden en de verbouwing van de ruim vijfhonderd Nederlandse winkels, meldt onder meer NRC. Ook zeggen ze dat het warme najaarsweer de verkoop van winterkleding heeft gedrukt.

In het vierde kwartaal zag het warenhuis  de omzet op jaarbasis wel zeer licht stijgen met 0,1 procent. Die verbetering ten opzichte van de rest van het jaar is echter deels te danken aan de opening van twintig nieuwe vestigingen in Frankrijk.

Hema schrapte het afgelopen jaar tientallen banen op het hoofdkantoor, bakkerijen en distributiecentrum in verband met de lastige marktomstandigheden. Momenteel werkt de keten aan een uitgebreider plan ook op de langere termijn de prestaties te verbeteren. Volgens een woordvoerder betekent dit niet dat er plannen zijn voor een nieuwe reorganisatie.

Uitgebreid plan

Tegelijk met de bekendmaking van de jaarcijfers en het vertrek van cfo Ad Walter, liet Hema weten te werken aan een uitgebreid plan om de prestaties in Nederland te verbeteren.

Het warenhuis wijt namelijk de tegenvallende resultaten onder meer aan logistieke problemen, geringe consumentenbestedingen en een laag consumentenvertrouwen. Volgens Hema blijft het bestedingsvermogen onder druk staan als gevolg van de hoge werkloosheid en daarom verwacht de keten dat het winkelend publiek voorzichtig en selectief blijft in zijn uitgaven.

Daarom komt het met een plan dat Hema beter in lijn moet brengen met de marktomstandigheden en dat de lange termijnprestaties moet verbeteren. “We streven naar het verbeteren van het logistieke proces om de beschikbaarheid van producten in de winkels te verhogen”, zegt de ceo.

Hema gaat door met het aanpassen van zijn prijsniveau aan de marktomstandigheden en richt zich op verdere voorraadreducties.  “De implementatie van prijsverlagingen en maatregelen om de prestaties van winkels te verbeteren zullen tijd in beslag nemen en op korte termijn de winstgevendheid beïnvloeden”, voorspelt Jegen.

Investeren in e-commerce

Hema wil daarnaast in zijn internationale activiteiten en e-commerce investeren. Hoewel het warenhuis niet apart heeft gerapporteerd, kan volgens het Financieel Dagblad wel uit het jaarverslag onder de post ‘overigen’ worden opgemaakt dat de online activiteiten nog zeer beperkt zijn. Hieronder vallen nu de verkoop van verzekeringen en verkopen uit de Britse en Spaanse winkels. In 2014 maakte was de omzet 20,3 miljoen euro, wat minder dan 2 procent is van de totale netto-omzet (20,3 miljoen euro).

Hema bestaat sinds 1926 heeft 30.000 eigen producten en diensten, bijna 700 winkels in 7 landen en 11.000 medewerkers. De laatste jaren verkeert het warenhuis in zwaar weer en zakelijke nieuwssite Z24 laat in grafieken zien de Hema er nu voor staat. Textilia.nl schreef vorig jaar een analyse dat antwoord moet geven op de vraag of Hema de storm overleeft. Die vraag is dus nog steeds actueel en misschien nu wel nog relevanter.