TOP

Fors minder omzetverlies voor modebranche, parfum Zeeman uitverkocht en Inretail wil compensatie mondkapjesschade

De mode- en schoenenbranche ziet de omzetverliezen afnemen in juli. Verder: Inretail wil compensatie voor de mondkapjesschade in Rotterdan en Amsterdam en het parfum van Zeeman is uitverkocht en wordt voor woekerprijzen aangeboden op Marktplaats. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 31 augustus.

Forse daling omzetverliezen modebranche in juli

De detailhandel heeft in juli 9,7 procent meer omgezet dan in juli 2019, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli een eind. Weliswaar kampten deze winkels nog met omzetverlies, maar dat was een stuk kleiner dan in de voorgaande maanden. De modewinkels noteerden een omzetdaling van slechts 1,4 procent, schoenenwinkels wisten het verlies te beperken tot 1,8 procent. In juni was dat nog respectievelijk 6,8 en 10,4 procent. Webwinkels in food en non-food met als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben 29,6 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 51,4 procent.

Inretail wil compensatie voor mondkapjes-schade

Branchevereniging Inretail wil compensatie voor Amsterdamse en Rotterdamse ondernemers die omzetverlies hebben geleden door het experiment met de mondkapjesplicht. Dat zegt Jan Meerman, de voorzitter van Inretail tegen BNR. Eerder liet Meerman al weten dat lokale overheden geen oog lijken te hebben voor ‘het drama’ waar sommige winkeliers zich in bevinden. ‘Omzetten dalen soms met meer dan vijftig procent’, weet Meerman. ‘Sommige ondernemers weten echt niet meer hoe ze deze tijd door moeten komen.’

Parfum van de Zeeman is alweer uitverkocht

Lucht, het nieuwe parfum van Zeeman, is alweer uitverkocht. Dat meldt Zeeman op Facebook: “Onze online voorraad Lucht is helaas uitverkocht. Binnenkort komt er weer nieuwe voorraad.” Het parfum van 4,99 euro wordt nu voor het tienvoudige op Marktplaats aangeboden, meldt RTL Nieuws. Marktplaats staat vol met advertenties waar het parfum voor 20, 30 en zelfs voor 60 euro wordt aangeboden. Textielsuper Zeeman bracht vorige week een eigen parfum op de markt. De geuren zijn gemaakt in samenwerking met een professionele parfumeur. Met Lucht wil Zeeman laten zien dat een goed product niet per se duur hoeft te zijn, meldt het via een persbericht. Dat heeft de textielsuper vaker gedaan, zoals met een trouwjurk en sneakers.

Zalando investeert verder in luxe segment

Met nieuwe merken, een nieuwe naam en een reclamecampagne investeert Zalando verder in het luxesegment. In plaats van Zalando Premium wordt de naam nu Zalando Designer. Verder wordt er een aantal nieuwe merken toegevoegd, waaronder Roksanda en Marchesa. Ter ondersteuning komt er een ‘real life luxury’-marketingcampagne op meerdere kanalen in Europa. Zalando wil zo de klantervaring binnen het luxe segment verbeteren en opnieuw een stap dichter bij het doel te komen om het startpunt voor mode te worden in Europa. Het is onderdeel van de strategie van het bedrijf om het premium- en luxe assortiment te verdubbelen en op die manier de totaalwaarde van de categorie te verdriedubbelen tegen 2023.

Beeld: Zeeman