TOP

FNG wil met Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam naar Duitsland

In een interview met Het Financieele Dagblad zegt Dieter Penninckx, de topman van FNG, dat hij ruimte ziet om met de merken Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam de Duitse markt te betreden.

Dieter Penninckx, de ceo van FNG, ziet wel wat in expansieplannen voor Duitsland. Na een flink aantal overnames in de Benelux, wil hij de focus naar andere landen verleggen, waaronder dus onze oosterburen. De meeste kansen ziet hij voor Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam. Dat vertelt Penninckx in een interview met het FD. Claudia Sträter heeft al een filiaal in Münster. 

Duitse overname

Voor de uitbreiding naar Duitsland is een overname van een Duitse winkelketen waarschijnlijk wel noodzakelijk, aldus Penninckx: “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk.” 

Zak met geld

Maar daarvoor is wel nieuw kapitaal nodig, een modeketen met 100 winkels kost als snel 100 miljoen euro, schrijft de krant. Volgns Penninckx is het niet eenvoudig zulke bedragen op te halen: “Met het bankenvertrouwen zit het wel goed, maar het investeerdersvertrouwen in Nederland moet nog komen.”

Als FNG geïnteresseerd is in een bedrijf, dan moeten het wel sterke merken zijn met een duidelijke doelgroep. Ook moeten de overnames iets extra’s opleveren, zoals het volautomatisch magazijn dat Miss Etam had. 

Spanje

Duitsland is niet het enige land waar FNG naar kijkt. Met de van oorsprong Belgische merken wil het modebedrijf naar het zuiden uitbreiden. Zo heeft het modelabel CKS in Barcelona een eigen winkel geopend en ligt het ook bij El Corte Inglés in de rekken.