TOP

FNG vraagt faillissement aan, Aaiko lanceert plussize lijn en Bristol opent winkel volgens nieuw concept

Modegroep FNG heeft faillissement aangevraagd, vrouwenmodemerk Aaiko lanceert een plussize collectie en Bristol heeft een winkel geopend dat volgens het nieuwe concept is ingericht. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 21 februari.

Foto’s: Bristol

‘Coronaschulden in 20 jaar terugbetalen’

Ondernemers moeten de schulden die ze door de coronacrisis hebben opgebouwd, vooral bij de Belastingdienst, in twintig jaar terug kunnen betalen in plaats van vijf jaar. Daarvoor pleit VVD-Kamerlid Thierry Aartsen. Vorige week riep Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, daartoe ook al op. In sommige gevallen moet de schuld helemaal kunnen worden kwijtgescholden, vindt Aartsen. Tegen nieuwszender BNR zegt hij: “Heel veel ondernemers hebben een groot offer moeten brengen om ons land veilig en gezond te houden. Het is heel goed dat we dat hebben gedaan, maar er ligt nu een enorme schuld op de schouders van deze ondernemers. Dat is niet alleen slecht voor ondernemers, maar ook voor onze economie. Veel bedrijven kunnen daardoor niet investeren in de toekomst. Corona is zo bijzonder, het komt als het goed is één keer in de eeuw voor. Daarom moeten we de coronaschulden bij de Belastingdienst als een aparte categorie gaan benaderen.”

FNG vraagt faillissement aan

De Belgische modegroep FNG heeft vrijdag 18 februari definitief faillissement aangevraagd. FNG werkte aan een doorstart, schrijft onder meer Twinkle, door middel van de verkoop of een beursgang van de Zweedse mode- en interieurwebshop Ellos. Dat bleek echter niet voldoende om de schulden af te lossen, dat volgens het bedrijf komt onder meer door de wereldwijde terugval van de waardering van de e-commercesector. Daardoor zou de webshop minder opleveren dan aanvankelijk gedacht. Ellos was nog de enige bedrijfsactiviteit van FNG. Met de aanvraag van dit faillissement lijkt een einde te komen aan jarenlange onzekerheid binnen de groep. In de zomer van 2020 maakte FNG bekend door de coronamaatregelen in de problemen te zijn geraakt. Het bedrijf kon aanvankelijk doorstarten met het Nederlandse onderdeel, door middel van nieuwe investeerder NXT Fashion, maar die laatste ging een halfjaar later zelf over de kop.

Tot nu toe 31 miljard steun voor ondernemers

Vanaf maart 2020 tot en met september 2021 hebben ondernemers circa 31 miljard euro aan steun gekregen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Dat meldt het CBS. De horeca ontving tot en met september vorig jaar het grootste bedrag aan tegemoetkoming voor loonkosten en vaste lasten: 5,9 miljard euro. Deze bedrijfstak kreeg in anderhalf jaar tijd zowel het grootste steunbedrag vanuit de NOW- als vanuit de TOGS/TVL-regelingen. Binnen de horeca ontvingen de restaurants veruit de meeste coronasteun vanuit deze regelingen, gevolgd door hotel-restaurants en cafés. De handel kreeg ongeveer 5 miljard euro van de totale subsidies voor loonkosten en vaste lasten, waarbinnen de groothandel de meeste steun ontving.  Medio januari 2022 was voor bijna 1,1 miljard euro aan vergoedingen toegekend voor loonkosten via de NOW-5-regeling over november en december 2021 en voor vaste lasten via de TVL-regeling over het vierde kwartaal van 2021.

Aaiko lanceert plussize lijn

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Aaiko komt met een plussize label: Aaiko Curve. Het merk, dat in 2006 werd opgericht, vindt de toevoeging van inclusievere maten essentieel, zo staat in een persbericht. “Aaiko is er vanaf het begin geweest voor de moderne powervrouw. Een vrouw die in alle opzichten veelzijdig is, maar zeker altijd vrouwelijk en sterk, tegelijkertijd zacht maar krachtig. Die vrouw is er in iedere maat en daar willen wij er met onze collecties voor zijn”, vertelt oprichter Pauline Brakenhoff. De nieuwe lijn gaat tot maat XXL, de items zijn ontworpen in dezelfde stijl als de rest van de Aaiko-collectie. Het nieuwe label is verkrijgbaar vanaf 25 februari 2022.

Bristol opent winkel volgens nieuw concept

Bristol heeft afgelopen zaterdag een winkel geopend in Ede dat is verbouwd en ingericht volgens het nieuwe winkelconcept. Het is de 214e winkel van de keten. De 1099 m2 grote zaak is ruimer opgezet, zo staat in een persbericht, met meer ruimte voor de shop-in-shop Coco Bella, een hoek waar schoenen en kleding van het eigen modemerk staan. Daarmee experimenteerde Bristol in 2020 in enkele grote stadscentra, inmiddels is de formule vast onderdeel van alle nieuwe of verbouwde vestigingen. Daarnaast zijn de leren schoenencollectie Excellent by Bristol en bekende merkcollecties, waaronder Levi’s, Fila en Jack&Jones nog steeds onderdeel van het Bristol-assortiment. Bovendien heeft de winkel in Ede klanten vanaf nu een breder sportaanbod te bieden met merken zoals Adidas, Asics, Panther, Puma, Reebok en Skechers.