TOP

Flinke klantengroei voor Zalando, Meghan Markle stapt in de kleding en ‘Je bent gek als je winkelier wordt’


Zalando ziet klantenbestand groeien, Meghan Markle stapt in de kleding en een interessante leestip: ‘Je bent gek als je winkelier wordt’. Dat en meer staat in dit nieuwsoverzicht van 1 augustus.

Zalando ziet klantenbestand flink groeien

Online retailgigant Zalando heeft in het tweede kwartaal zijn klantenbestand flink zien groeien, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De webwinkel is in zeventien landen actief en zag het aantal actieve klanten toenemen met 3,7 miljoen tot 28,3 miljoen. Daarnaast groeide het aantal websitebezoeken met 34,3 procent tot iets meer dan 986 miljoen; dit is de sterkste stijging sinds 2013. Het gros van deze bezoeken komen van een mobiel apparaat (84%). Het aantal bestellingen kwam uit op 36,1 miljoen.

De omzet in het tweede kwartaal van 2019 steeg vergeleken met diezelfde periode een jaar eerder met 20 twintig procent tot 1,6 miljard euro. De aangepaste brutowinst kwam uit op 101,7 miljoen euro van 94 miljoen een jaar eerder. De nettowinst zakte wel iets, van 51,8 miljoen naar 45,5 miljoen euro. Voor het hele jaar rekent het bedrijf nu op een brutowinst aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 175 miljoen tot 225 miljoen euro.

Meghan Markle regelt kleding voor het goede doel

Meghan Markle, de vrouw van prins Harry en hertogin van Sussex, heeft tijdens haar zwangerschap aan een speciale kledinglijn voor werkende vrouwen gewerkt. Dat deed ze voor de liefdadigheidsorganisatie Smart Works, waarvan ze beschermvrouwe is, meldt onder meer RTL Boulevard. Op het Instagramaccount van het stel staat nu een serie foto’s van dit project; toen was de hertogin nog zwanger van zoon Archie, die in mei werd geboren.

Markle merkte tijdens haar bezoeken aan Smart Works dat de kleding die daar gratis wordt aangeboden aan solliciterende vrouwen niet altijd goed past. Hierop heeft de hertogin samenwerking gezocht met een aantal bevriende ontwerpers en kledingwinkels. Die samenwerking bestaat eruit dat van elk item dat wordt verkocht vanaf september, er ook één wordt afgeleverd bij Smart Works voor hun klanten.

Insta-post Meghan Markle

Leestip: ‘Je bent gek als je winkelier wordt’

‘Het lijkt zo mooi, een winkel beginnen. Contact met klanten, mooie producten verkopen, wat wil je nog meer? Nou, vergeet het maar. De verdiensten zijn slecht en de jeugd is te ongeduldig voor een winkel’, schrijft het Dagblad van het Noorden. In het artikel laat het winkeliers en experts aan het woord over de teruglopende belangstelling voor het vak van winkelier. Ronald Steenge van interieurwinkel O42 in Groningen vertelt hoe hij winkels ziet verdwijnen en horeca ervoor in de plaats komen en dat hij dat snapt sinds hij het verdienmodel van de startende winkelier kent. Kort gezegd: het kost meer dan dat het oplevert.

Financieel is het runnen van een winkel ook lastiger dan tien jaar geleden. Banken zijn terughoudender in het financieren van winkeliers. Dat weet accountant Johan Smit van Smit Accountants en Adviseurs ook: “Voor 2008 financierden de banken nog wel tot 50 procent van de voorraad, maar toen er veel winkels onderuit gingen bleek die voorraad op papier veel minder waardevol.’’ Volgens Smit heeft dat te maken met het feit dat de prijs van artikelen transparant s geworden en waardoor de marges steeds dunner worden: “In dat geval kun je het alleen nog aan de inkoopkant verdienen,  maar daarvoor mist een middenstander ook de slagkracht.’’

Penn & Ink N.Y. opent winkel in Den Bosch

Het Amerikaanse vrouwenmodemerk Penn & Ink N.Y. opent een monobrandwinkel in Den Bosch. Dat meldt Indebuurt.nl, editie Den Bosch. De winkel komt op het Fonteinpleintje, in de zaak waar vrouwenmodezaak Fuente zit.

Fuente sluit na 23 jaar. De zaak werd door Ine Verspuij op 1 februari 1996 geopend op het Fonteinpleintje, zo weet de Bossche versie van Indebuurt.nl te melden, en verkocht in 2015 aan Gerlinde van Wijk. Nu opent op deze plek in september de nieuwe zaak van & Ink N.Y.. Het vrouwenmodelabel heeft nog twee monobrandstores in ons land, en wel in Breda en Rotterdam.

Documentaire over Ralph Lauren in de maak

HBO gaat een documentaire maken over mode-icoon Ralph Lauren. Dat meldt de Belgische Marie Claire. De film, die de titel ‘Very Ralph’ krijgt, laat zien wie de man is achter het modelabel.

Ralph Lauren heeft een indrukwekkend werkzaam leven achter de rug, waarbij hij opklom van jongen uit de Bronx die geen notie had van mode-ontwerpen tot eigenaar van een bedrijf dat miljarden dollars waard is. Inmiddels is hij 79 jaar en draait hij al bijna zes decennia mee in de mode-industrie.

In Very Ralph vertelt Ralph Lauren over het ontstaan van zijn carrière en hoe hij zich ontwikkelde tot een van de grootste namen in de industrie. Hij vertelt verder hoe hij omgaat met kritiek, over zijn huwelijk en zijn vernieuwende visie. Ook komen er mensen in aan bod die nauw met hem hebben samengewerkt zoals Anna Wintour, Karl Lagerfeld en Hillary Clinton.