Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP
Louis Vuitton pop up Rotterdam

Flinke buit cybercriminelen bij Wehkamp, nieuwe winkel Louis Vuitton in Nederland en sterke omzetdaling detailhandel door corona

Mode- en schoenenwinkels hebben de meeste economische pijn van corona. Verder is het aantal openstaande vacatures sterk afgenomen, slaan internetcriminelen een grote slag bij Wehkamp en Didi en opent Louis Vuitton een nieuwe winkel in Nederland. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 15 mei.

Forse daling openstaande vacatures

Het aantal openstaande vacatures is als gevolg van de coronacrisis gekelderd. Met name in de detailhandel en horeca werden veel vacatures geschrapt. In de handel werden de meeste vacatures vervuld. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek verdwenen in drie maanden tijd ruim 60.000 vacatures. Dit is de grootste daling ooit gemeten en ook de eerste daling in zeven jaar tijd. De sterkste afname tot nu toe werd gemeten tijdens de financiële crisis. In het vierde kwartaal van 2008 nam het aantal openstaande vacatures met 49.000 af. Het gemiddelde aantal banen groeide met 23.000. Dat aantal was volgens het CBS aanzienlijk minder dan in de voorgaande kwartalen.

Het CBS benadrukt dat de coronamaatregelen die het kabinet halverwege maart aankondigde vooral zichtbaar zijn in het aantal weergegeven vacatures. In de cijfers over het aantal werklozen en het aantal banen is de impact van de intelligente lockdown nog maar beperkt zichtbaar. Dit zal te zien zijn vanaf het tweede kwartaal.

Hack: Wehkamp en Didi slachtoffers van cybercriminaliteit

Internetcriminelen hebben € 144.000 weten weg te halen bij Wehkamp en Didi, nadat zij het mailverkeer van beide partijen konden hacken. Dat laat Marc Le Belle, curator van Didi, aan nu.nl weten na berichtgeving van RTL Z.

Na het faillissement van Didi in januari van dit jaar, is de online verkoop van de collecties naar Wehkamp gegaan. De opbrengsten werden overgeboekt naar de rekening van de failliete boedel, die wordt beheerd door de curatoren. De hacker heeft via frauduleuze emailadressen een ander rekeningnummer weten te communiceren, waarna Wehkamp een aantal dagen achter elkaar geld heeft overgemaakt op het rekeningnummer van de hacker in plaats van op de rekening van de curatoren. Toen dit werd ontdekt, was het geld al door de criminelen doorgesluisd. Wehkamp heeft aangifte gedaan.

Thuiswinkel.org maakt zich zorgen over de drukte bij PostNL

Sinds de uitbraak van het coronavirus is het aantal online bestellingen enorm toegenomen. Vooral kleine webshops zouden de dupe zijn van de toegenomen drukte bij PostNL. De Telegraaf meldde eerder deze week dat zendingen niet worden opgehaald door onvoldoende mankracht. Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, spelen de problemen echter niet alleen bij kleine, maar ook bij grotere webshops. Jongen zegt op retailnews.nl in gesprek te zijn met PostNL. “De behoefte aan meer duidelijkheid en transparantie over volumes, zodat webwinkels weten waar ze aan toe zijn, is groot. Om klanten beter te kunnen informeren over levertijden, willen onze leden exact weten hoeveel pakketjes er dagelijks worden opgehaald.”

Een poll onder volgers van @Textilia_nl op Instagram laat zien dat iets meer dan de helft van de respondenten last heeft van de drukte bij PostNL:

Nieuwe winkel Louis Vuitton in Nederland

De pop-up shop van Louis Vuitton bij de Bijenkorf in Rotterdam wordt omgezet naar een permanente winkel. Deze opent officieel op 25 mei de deuren, meldt het persbericht. Het wordt de tweede vaste vestiging van het merk in Nederland naast de winkel aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Het Franse luxelabel opende in november 2018 de tijdelijke winkel bij de Bijenkorf in de havenstad.

Eerste kwartaal 2020: omzetdaling het grootst bij mode- en schoenenwinkels

Door de uitbraak van het coronavirus daalde de omzet van kledingwinkels met 16,2 procent en die van schoenenwinkels met 15,7 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag bekend. Mede door de omzetdaling bij kledingwinkels en schoenenzaken viel de kwartaalomzet van de non-foodsector in totaal 0,6 procent lager uit ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.  De hogere omzet van onder meer doe-het-zelfzaken en drogisterijen, die plussen van respectievelijk 13,6 procent en 8,3 procent noteerden, kon dat niet compenseren.

De online omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal 19,1 procent hoger. Dat is de hoogste groei sinds het eerste kwartaal van 2018 (21,1 procent). De online omzet van multichannelspelers was in het eerste kwartaal 20,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure players was de omzet 18 procent hoger.

credit hoofdbeeld: pop up Louis Vuitton Bijenkorf Rotterdam, www.louisvuitton.com