TOP

FGHS roert zich na klachten over retailers

De FGHS neemt via een persbericht duidelijk stelling tegen het eenzijdig wijzigen van inkoopcondities door retailorganisaties en grootwinkelbedrijven. De brancheorganisatie ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten van haar klanten.

“Tijdens de wedstrijd verander je niet de spelregels”, aldus Dirk Vinken, directeur van de FGHS. Mede door de kredietcrisis komen de verhoudingen tussen leveranciers en retailers soms op scherp te staan. Leveranciers hebben de laatste tijd diverse brieven ontvangen waarin afnemers eenzijdig de betalingstermijn verlengen, een krediettoeslag in het leven roepen, of een doorverkoopgarantie of een marketingbijdrage opleggen, schrijft de FGHS. De organisatie verwijt een aantal afnemers een gebrek aan respect voor haar partners.

Vinken: “Het afwentelen van de risico’s op de leveranciers is weliswaar de gemakkelijkste weg, maar zeker niet de juiste! In het belang van een gezonde handel in de sportbranche is overleg en samenwerking tussen de verschillende partijen essentieel. Dat is altijd zo, in goede én in slechte tijden.”

De FGHS wijst er voor de duidelijkheid op dat eenzijdige wijzigingen van lopende overeenkomsten juridisch aanvechtbaar zijn.