TOP

FGHS organiseert handelsreis naar Moskou

Zakenplannen in Rusland? Neem dan deel aan een handelsreis naar Moskou. Van 7 tot en met 10 juni 2011 organiseert de brancheorganisatie voor sportleveranciers FGHS in samenwerking met locale partner Lighthouse, in opdracht van de Economische Voorlichtingsdienst (EVD) een handelsreis naar Moskou.

In relatief korte tijd biedt de FGHS handelsreis naar Moskou, Nederlandse sportleveranciers de kans een goed beeld van de mogelijkheden op de Russische markt te krijgen. Op het programma van de handelsreis staat onder meer: één-op-één matchmaking afspraken met potentiële Russische zakenpartners en inkopers van sportartikelen, collectieve bezoeken aan winkelketens en een bezoek aan de Russische Associatie voor Sportartikelen. Dankzij EVD-subsidies zijn de deelnamekosten slechts € 500,- (excl. BTW) per deelnemer. De reis-, verblijfs- en visakosten komen voor eigen rekening (€ 1.500,- á € 2.000,-).

Extra impuls

In Rusland staat er de komende jaren een aantal grote sportevenementen op het programma, de Universade 2013 in Kazan, Olympische Winterspelen 2014 in Sochi en het WK Voetbal in 2018. Naar verwachting gaan deze evenementen een extra impuls geven aan de reeds groeiende Russische markt voor sportartikelen. Dus ook voor Nederlandse sportleveranciers. In de 1e helft van 2010 is de markt voor sportartikelen in Rusland gegroeid met 30 procent ten opzichte van de 1e helft 2009. De omvang van de Russische markt voor sportartikelen bedroeg volgens experts in 2008 tussen de $3.8 en $4 miljard. De markt is in de afgelopen vijf jaren jaarlijks met gemiddeld 15 -17 procent gegroeid. De successen van het Russische ijshockeyteam, het voetbalteam en de populariteit van de Olympische Spelen in Peking hebben bijgedragen aan de sterke groei van de laatste jaren.

Retail kansen

Op dit moment doet slechts 12 procent van de Russen regelmatig aan sport. Naar verwachting zullen nog meer mensen in Rusland aan sport gaan doen. Daarnaast dragen Russen steeds vaker sportkleding voor alledaags gebruik. Ook in de retail is de trend te zien van een ontwikkelende markt, bijvoorbeeld de keten Decathlon is recent gestart op de Russische markt. De franchiseformule Intersport heeft de afgelopen jaren een groot aantal winkels geopend. Tenslotte zijn er steeds meer gespecialiseerde winkelketens actief op de markt zoals Kant voor wintersportartikelen. Sportmaster is al jaren een gevestigde sportketen. Al deze factoren zorgen voor een groot groeipotentieel op de Russische markt voor sportartikelen (sportkleding,-schoenen, sporthardwaren, ruitersportartikelen, e.d.)

Introductie

Wil je meer weten over de handelsmissie kom dan naar de presentatie op 24 januari 2011 om 10.30 uur in het Sports Business Center te Leusden. Tijdens deze presentatie krijg je informatie over de handelsmissie en het zaken doen in Rusland. Aansluitend op de presentatie zijn er individuele consultgesprekken. Dit consultgesprek met Lighthouse is gratis en duurt maximaal 45 minuten. Ook als je al zaken doet in Rusland kan deze reis interessant voor je zijn. Je kunt namelijk via deze handelsmissie in contact worden gebracht met nieuwe, meer of andere handelspartners.