TOP

Fast fashion centraal tijdens DSFW, Balenciaga gaat vintage verkopen, kleding van Magnum

De komende Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) staat in het teken van fast fashion en de enorme hoeveelheid textielafval die hiermee gepaard gaat. Balenciaga gaat vintage items verkopen en ijsproducent Magnum lanceert een limited kledinglijn om vrouwelijke cacaoboeren te ondersteunen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 september 2022.

Beeld: Rebecca Zoro voor Magnum

Dutch Sustainable Fashion Week in teken van fast fashion

Van 6 tot en met 12 oktober is de negende editie van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW), die dit jaar in het teken staat van fast fashion en de enorme hoeveelheid textielafval die hiermee gepaard gaat. Gemiddeld kopen we in Nederland vier keer zoveel kleding als twintig jaar geleden en dragen we kledingstukken maar zeven keer, blijkt uit onderzoek van DSFW. Alleen al in Nederland gooit een gemiddeld persoon ieder jaar veertig kledingstukken weg en vaak komt textiel nog terecht bij het restafval. Door kleding slechts negen maanden langer te dragen, kunnen we het afval- en waterverbruik met ongeveer twintig tot dertig procent verminderen.

Dutch Sustainable Fashion Week wil consumenten inspireren om duurzamere keuzes te maken. Daarom zal dit jaar voor de eerste keer een Sustainable Fashion Experience Center in het oude V&D-pand in de Kalverstraat in Amsterdam worden geopend in combinatie met de campagne ‘Love your clothes, Love (y)our planet’. Met de interactieve omgeving (gratis toegankelijk van 6 t/m 9 oktober) en bijpassende campagne spoort het mode-evenement consumenten aan om niet alleen kleding langer te dragen (meer dan zeven keer), maar hier ook beter voor te zorgen en het vaker een tweede leven te geven. Op het programma staan verder een expositie over de toekomst van mode, een pop-up store met ‘preloved’-kleding en door het hele land evenementen om kleding te ruilen of kleding te upcyclen. Het volledige programma is te vinden op de website.

Economen: ‘pas op met steun voor mkb’

Volgens economen moeten we oppassen met financiële steun aan het bedrijfsleven in de huidige moeilijke tijden. “Waar het om gaat, is dat we twee jaar lang massaal bedrijven gesteund hebben vanwege corona. Terugkijkend moeten we vaststellen dat het een beetje te veel is geweest”, citeert De Ondernemer econoom Rens van Tilburg uit de Volkskrant. “De reserves van bedrijven zijn toegenomen tot hun hoogste punt ooit en er waren nauwelijks faillissementen. De economie is tijdens corona stilgezet, terwijl er echt dingen moeten veranderen, onder meer vanwege het klimaat.”

ABN Amro-econoom Jan-Paul van de Kerke signaleert dat de bedrijfsdynamiek onder druk staat. “Dus beleid dat de terugkeer van die dynamiek tegenhoudt, zou ik afraden. Dat is gevaarlijk om te zeggen, want het gaat dan over faillissementen van individuele ondernemers, maar macro-economisch zou het goed zijn. Want door die lage dynamiek hebben we bijvoorbeeld een te krappe arbeidsmarkt.”

Volgens Van Tilburg gaan er misschien wel vaker prijsschokken van grondstoffen komen en is het gevaarlijk die meteen te compenseren. “Je schept een situatie waarin bedrijven minder de prikkel ervaren die uitgaat van hogere energieprijzen. Dat heeft De Nederlandsche Bank ook gezegd over de coronasteun: goed dat het is gebeurd, maar het moet geen automatisme worden. Er moeten prikkels tot aanpassing blijven. Sommige faillissementen zijn prima en broodnodig. Niet voor alle bedrijven is er toekomstperspectief en de vrijkomende arbeidskrachten zijn elders hard nodig. Maar wat je niet wilt, is dat alles en iedereen omvalt de komende winter. Je moet dus een evenwicht zoeken.”

Balenciaga gaat vintage verkopen

Ook Balenciaga gaat een resale-programma opzetten voor het doorverkopen van vintage Balenciaga-items, zo schrijft Business of Fashion. Het bedrijf gaat daarvoor samenwerken met techbedrijf Reflaunt, waarin ceo Cédric Charbit van Balenciaga investeert. De tweedehands Balenciaga-items kunnen worden opgestuurd of in de winkels worden ingeleverd. Daarna worden ze gecontroleerd en getaxeerd voordat ze in de vintage webshop te koop komen.

Fashion for Good: 74% textielafval geschikt voor recycling

Fashion for Good heeft het project ‘Sorting for Circularity Europe’ afgerond en brengt in samenwerking met Circle Economy een rapport uit met de bevindingen van de 16 maanden durende analyse. Daaruit blijkt dat 74% (in totaal 494.000 ton) post-consumer textiel direct beschikbaar is voor fibre-to-fibre recycling in zes Europese landen. Dat vertegenwoordigt een waarde van 74  miljoen euro aan gesorteerd en gerecycled textiel dat terug in de waardeketen wordt gebracht.

Er zijn analyses uitgevoerd in België, Duitsland, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk om achter de samenstelling van textielafval in Europa te komen. Katoen bleek de dominante vezel te zijn (42%), gevolgd door een grote aanwezigheid van materiaalmengsels (32%), waarvan bijna de helft uit polykatoen (12%). Op basis van materiaalsamenstelling, kleur en de aanwezigheid van disruptors als ritsen en knopen wordt 21% van de geanalyseerde materialen geschikt geacht als grondstof voor mechanische recycling, terwijl 53% geschikt is voor chemische recycling. Dit biedt een belangrijke kans voor circulariteit, aangezien momenteel slechts 2% van het post-consumer textiel wordt gebruikt voor fibre-to-fibre recycling.

De hoeveelheid ingezameld textielafval zal waarschijnlijk toenemen de komende jaren en verhoogde investeringen en beleidswijzigingen zijn nodig om de sorteercapaciteit in Europa te behouden en te vergroten. Fashion for Good roept merken en fabrikanten op om verder in te zetten op het toepassen van circulaire ontwerppraktijken en het opnemen van gerecyclede vezels in de collectie.

Magnum lanceert kledinglijn

IJsproducent Magnum lanceert onder de naam AWA een meerjarig programma voor het bieden van sociale en economische steun aan vrouwelijke cacaoboeren in Ivoorkust. Als aftrap presenteert Magnum op Wereldcacao-dag (1 oktober) een gelimiteerde mode-en accessoire lijn gemaakt door de Ivoriaanse ontwerper Rebecca Zoro.

De AWA by Magnum-collectie bestaat uit vijf stukken die op veel manieren te combineren zijn: een rok, een cape, een grote sjaal (die als top of hoofddoek gedragen kan worden), een kleinere sjaal en een armband. Voor de collectie werkte Rebecca Zoro samen met lokale kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden.

Zoro staat bekend om haar gedurfde prints en Afrikaans geïnspireerde silhouetten. Haar creaties worden gedragen door onder andere Beyoncé, die haar roemt om het gebruik van lokale materialen en de inspiratie die zij haalt uit haar Afrikaanse erfgoed. De collectie wordt gepresenteerd door een naar het programma vernoemde digitale ambassadeur: AWA. Alle opbrengsten van de verkoop komenten goede aan de cacaoboeren en vormen een aanvulling op de totale investering van Magnum in het duurzame inkoopprogramma voor cacao, dat Magnum tien jaar geleden lanceerde.