TOP

Fashionscan: omzet moderetail blijft stabiel


De omzet van de Nederlandse offline en online moderetailers is in het tweede kwartaal van 2019 stabiel gebleven. De gezamenlijke omzet van de modebranche steeg met 0,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Fashionscan van Inretail en GfK.

De omzet van fysieke winkels daalde met 6,8 procent, zo staat in een persbericht. Online steeg de omzet met 17,1 procent. Cumulatief is de stand na een halfjaar precies 0 procent.

Fashionscan Q2 2019 grafiek 1

Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan

April geen goede maand

April was geen goede maand voor de kledingwinkeliers, De omzet daalde met 3,4 procent ten opzichte van april 2018. Volgens Inretail en GfK komt dat doordat het met een gemiddelde temperatuur van 10,9 °C kouder was dan vorig jaar april. Ook was het consumentenvertrouwen lager; waar het consumentenvertrouwen in april 2018 nog op 25 stond, was deze indicator in april 2019 gedaald naar -3. Ten opzichte van maart dit jaar bleef het consumentenvertrouwen nagenoeg stabiel.

Juni iets beter

Mei 2019 was ook niet beter dan een jaar geleden. De omzet daalde met 3%. Ook hier lijkt de temperatuur invloed te hebben gehad; de gemiddelde temperatuur lag meer dan 4,5 °C lager dan mei 2018. In juni ging het iets beter. Het was een half graadje warmer dan juni 2018 en consumenten waren gemiddeld genomen iets positiever.

Daling vrouwenbovenmode

Gekeken naar de segmenten, dan daalde vrouwenbovenmode het meest ten opzichte van het tweede kwartaal 2018 (-3,2%). Ook de andere segmenten eindigden in de min. Mannnenbovenmode daalde met -2,6% en baby- en kinderbovenmode -0,7%.

Blazers plussen

Als we kijken naar de verschillende artikelgroepen zijn de grootste stijgers blazers (+38%), nachtkleding (+12,6%) en T-shirts/polo’s (+10,4%).  De artikelgroepen overhemden/blouses (-9,4%), broeken (-4,7%) en jurken/rokken (-4%) daalden het meest.

Fashionscan Q2 2019 grafiek 2

 

Grafiek 2 Omzet totaal mode en per artikelgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.