TOP

Fashionscan november 2020: omzet -3,1%

Moderetailers hebben de maand november afgesloten met een omzetdaling van 3,1% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Inretail/GfK Fashionscan. Er is groot verschil in resultaten tussen online en offline.

Volgens de cijfers van de Inretail/GfK Fashionscan daalde de omzet van aangesloten moderetailers in november 2020 met 3,1%. De verschillen tussen type winkels zijn echter groot. De omzet van het offline kanaal daalde met maar liefst 20,2%. De online aankopen namen daarentegen toe met 24,7%. Het grootwinkelbedrijf noteerde een daling van slechts 1,6%, terwijl het midden- en kleinbedrijf de omzet met 22,9% zag dalen. Cumulatief staat de modebranche in de eerste elf maanden van 2020 op een omzetmin van 5,3% ten opzichte van 2019.

Resultaten per segment

Volgens de Fashionscan gaven consumenten hun geld in november met name uit aan beenmode, ondermode (inclusief loungewear) en kindermode.

Black Week

Belangrijk voor de omzetresultaten in november was volgens Inretail de zogenaamde Black Week: de week in aanloop naar Black Friday en het aansluitende weekend. Webwinkels wisten hier enorm van te profiteren; het aantal iDEAL-transacties liep op tot maar liefst dertig per seconde, schrijft Inretail op basis van gegevens van Currence. Het online kanaal pluste in Black Week met 23% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Overigens was de stijging in de Black Week vorig jaar met 106% vele malen hoger bij de online retailers. Het fysieke kanaal zag de omzet tijdens Black Week dalen met 17%. Vorig jaar steeg de fysieke omzet juist nog met +13%. De coronamaatregelen lijken de belangrijkste verklaring voor de daling van dit jaar.

Foto: Renate Zoutberg