TOP

Fashionscan derde kwartaal 2020: omzet +4,6%

Hoewel het derde kwartaal met een omzetplus van 4,6% helemaal niet zo slecht was, kan dat de grote omzetdaling in het tweede kwartaal niet goed maken. Dat blijkt uit de Inretail GfK Fashionscan.

De modebranche eindigt de eerste negen maanden van 2020 met een totale omzetdaling 6,1%. In het derde kwartaal werd weliswaar een plus van 4,6% genoteerd, maar dat kon de omzetdaling van 22,6% in het tweede kwartaal niet compenseren. Het derde kwartaal was een hoopvol kwartaal met uitgesproken omzetpieken en dalingen. Lossere coronamaatregels zorgden ervoor dat de koopbehoefte werd omgezet in daadwerkelijke aanschaf. Zo heeft het bloedmooie weer en uitstel van vakanties gezorgd voor pieken in de aanschaf van badmode en zomerjurken. En hoewel het thuiswerken zorgt voor daling in de omzet van de blazers, is de omzet van de casual sweaters gestegen.

Verschillen tussen type winkels

Er zijn grote verschillen tussen online en offline, tussen kleine en grote ondernemers en tussen de segmenten. De omzet van het offline kanaal daalde in het derde kwartaal met 2,9%, terwijl de online omzet toenam met 19,9%. De omzet in het midden- en kleinbedrijf daalde met 5,7%, terwijl die bij het grootwinkelbedrijf met 5,4% steeg. De omzet in vrouwenmode daalde met 14,2% en in mannenmode met 1,4%. In kindermode steeg de omzet in het derde kwartaal juist met 15,8%. Ook de omzet in ondermode (waaronder homewear valt) en beenmode steeg, met respectievelijk 27,1% en 17,1%.

Casual kledingstijl

“We sluiten een relatief goed derde kwartaal af ten opzichte van een dramatisch eerste halfjaar, ingegeven door een versoepeling van de coronamaatregels”, licht branchespecialist Edwin Belt toe. “Het thuiswerken en beperkingen in feestjes en uitgaansleven was ook in kwartaal 3 de norm. Dit is en blijft de reden waarom de omzetten van de bovenmode voor mannen en vrouwen ook in het derde kwartaal flinke negatieve impact heeft op omzet van de totale markt. Enkele productgroepen hebben we in de afgelopen maanden sterk zien plussen. Door de toegenomen casual kledingstijl zien we dat de blazer (-18%) ook in het derde kwartaal vaker wordt vervangen door een sweater (+11,7%). De periodes van veel zon en uitgestelde vakanties hebben ervoor gezorgd dat de consument in augustus massaal badkleding inkocht. Daarbij blijft gemakkelijke binnenkleding een trend die we ook in dit derde kwartaal sterk in omzet zagen stijgen.”

Foto: Renate Zoutberg