TOP

Fashion for Good opent duurzaam modemuseum: ‘het ultieme doel is om alle mode goed te maken’

Op 5 oktober 2018 wordt in Amsterdam de Fashion for Good Experience geopend, een interactief museum over duurzame en circulaire mode-innovatie. Katrin Ley, managing director Fashion for Good legt uit wat dit nieuwe modeplatform een bezoek waard maakt: “bezoekers leren hoe ze zelf impact kunnen hebben op de mode-industrie.”

Hoe is het idee voor dit duurzame museum precies ontstaan?

Katrin Ley, managing director Fashion for Good: “Fashion for Good gelooft dat het veranderen van de mode-industrie alleen mogelijk is als zowel de industrie als de consumenten veranderen. Daarom laat de Experience beide kanten van het verhaal zien: innovaties op het gebied van de supply chain en de producten zelf, en voor de bezoekers een frisse blik op mode, met tastbare acties die ze zelf kunnen ondernemen. Dit unieke museum, in het hart van Amsterdam, combineert daarom verhalen en een interactief leerproces met een bijzondere programmering. Het ultieme doel is om alle mode goed te maken.” 

    

Waarom is een museum als dit zo belangrijk? Wat voegt het toe aan het huidige museumaanbod?

 “Dit museum heeft als doel bezoekers te helpen de verhalen achter hun kleding te ontdekken en hen te leren welke acties ze kunnen ondernemen en hoe ze zelf impact kunnen hebben op de mode-industrie. Door de combinatie van verschillende elementen in het museum zoals interactieve projecties, een design studio, infinity mirror en een social media GIF booth proberen we de bezoekers op een positieve manier te informeren en te enthousiasmeren over duurzame, circulaire mode-innovaties. Het is een inspirerend museum dat continu in beweging zal blijven en zal groeien, om zo de bezoekers te blijven verrassen zodat ze terug blijven komen. Op die manier kunnen we samen een movement vormen.” 

        

Duurzaamheid is de trend op dit moment. Is dit museum nog steeds relevant als de aandacht hiervoor afneemt?

Wij geloven niet dat duurzaamheid een trend is. Er is een duidelijk interesse en een groeiend bewustzijn gaande, maar dit moet nog steeds omgezet worden in actie. De mode-industrie zit op dit moment vast in een patroon van ‘take-make-waste’ dat verwoestende milieueffecten veroorzaakt, om nog maar te zwijgen van de enorme economische verliezen die het met zich meebrengt. Gemiddeld kopen we zestig procent meer kleding dan 15 jaar geleden, maar we houden elk item slechts half zo lang. Bovendien wordt geschat dat bijna zestig procent van alle geproduceerde kledingstukken uiteindelijk binnen een jaar nadat ze gemaakt zijn, wordt verbrand of op stortplaatsen terechtkomt. Maar het hoeft niet zo te zijn. De mode-industrie kan transformeren van het lineaire ‘take-make-waste’-model naar een circulaire Good Fashion-aanpak die qua ontwerp herstellend en regeneratief is.”

 

“Wij geloven dat Good Fashion niet alleen mogelijk is, maar dat het binnen handbereik is. Onze missie bij Fashion for Good is om het hele mode-ecosysteem samen te brengen via ons Innovatieplatform en als “Convenor for Change” zetten we ons in via onze co-working space voor likeminded organisaties, open source tools en de Fashion for Good Experience.”

 

Wat maakt het museum een bezoekje waard? Wat moeten we zeker gaan bekijken? 

“Eigenlijk zijn we trots op alle elementen in ons museum, maar wat echt innovatief is, is onze Innovation Lounge waar men mindblowing innovaties kan ontdekken. Denk aan een Stella McCartney-jurk die geverfd is door Colorifix, een van onze innovators uit ons Fashion for Good-Plug and Play Accelerator. Maar we hebben ook samples van ‘leer’ gemaakt van appels of van mycelium (de wortel van de paddenstoel) zodat je deze materialen kunt zien en voelen. Een inspirerende plek om te zien welke innovaties het verschil kunnen gaan maken in de toekomst, om zo de mode-industrie voorgoed te veranderen.”

 

Lees verder na de foto. 

 

Fashion for Good- C2C Design Studio

 

Welk onderdeel is favoriet? Waar zijn jullie het meest trots op? 

“De Fashion for Good Experience in zijn geheel – omdat alle elementen complementair werken. Bezoekers komen meer te weten over de geschiedenis van de mode, hoe een T-shirt gemaakt wordt van A tot Z, welke duurzame producten er nu al beschikbaar zijn of welke innovaties er aan te pas komen. Het complete plaatje is nodig om de bezoekers te laten zien hoe we samen een verandering in de industrie kunnen en moeten bewerkstelligen.”

“Bezoekers kunnen via een RFID-armband acties en badges verzamelen. Zo worden ze gemotiveerd om zelf te veranderen en positieve actie te ondernemen. Deze informatie wordt omgezet tot een persoonlijke digitale gids, het ‘Good Fashion Action Plan’, die de bezoekers mee naar huis kunnen nemen om zo zelf aan de slag te gaan en betrokken te blijven bij ons en onze missie. Het draait voor ons om de mening en het gedrag van onze bezoekers positief te beïnvloeden – en dat is iets waar we trots op zijn!”

Diverse modemerken zijn betrokken bij Fashion for Good. Op welke manier dragen zij bij aan het museum?

“De Fashion for Good Experience is opgericht door de C&A Foundation en wordt daarnaast ook ondersteund door corporate partners adidas, C&A en PVH Corp. Een voorbeeld van een bijdrage is de Adidas x Parley-collectie die verkocht wordt in onze conceptstore: The Good Shop. Hier leggen we de innovaties achter de producten uit. Maar alle partners worden betrokken in het proces en zullen waarde toevoegen op verschillende manieren; onder meer door middel van producten in de Concept Store of programmering voor onze events. Onze conceptstore zal in het eerste thema ‘Splash’ ook de merken Kings of Indigo, Ecoalf, Insane in the Rain, Karün en Ms Bay verkopen.”

    

Is er iets wat je nog graag wil toevoegen aan het aanbod?

“Elke drie maanden zal het thema van de conceptstore wisselen. Dat betekent dat onze content ook geüpdatete zal worden. Je kunt dan nieuwe verhalen ontdekken die per thema verteld worden. Daarnaast zullen we regelmatig nieuwe innovaties toevoegen aan onze Innovation Lounge, wat betekent dat je op zeer regelmatige basis een geheel nieuwe ervaring zult hebben als je ons museum bezoekt.”

 

Voor wie is het museum? 

“Het museum is bedoeld voor iedereen. Jong en oud, of je nu al veel of weinig weet over duurzame en circulaire mode. De Experience is voor een gedeelte tweetalig ingericht om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken.”

 

Hoe gaan jullie het grotere publiek interesseren voor dit museum? 

“We werken met verschillende nationale en internationale ambassadeurs die te zien zullen zijn in onze etalage waar we helaas nog niets over kunnen loslaten, maar zij zullen in het museum maar ook online verhalen delen over onze Experience. Daarnaast werken we actief aan digitale campagnes en spannende events en workshops om zoveel mogelijk mensen te bereiken. In ons museum hebben we verschillende tools die zeer insta-waardig zijn waarmee we hopen dat de bezoekers actief onze ambassadeurs willen zijn en het nieuws over Fashion for Good en de Experience verspreiden online via hun kaleidoscopische GIF, gepersonaliseerde en unieke T-shirts of de infinity mirror.”

 

Wat kunnen we na de opening verder verwachten? 

“We zullen een bijzondere programmering opzetten zodat de bezoekers op een interactieve manier kunnen blijven leren over mode, duurzaamheid en innovaties. Denk aan one-of-a-kind lezingen, documentaire-screenings, workshops, “meet the maker” events, hackathons, tentoonstellingen en nog veel meer.” 

 

Fashion for Good - credits Fred Ernst

Foto: Fred Ernst