TOP

Falke Group trekt Ruud Wilbers aan als nieuwe ceo

Ruud Wilbers is sinds januari de nieuwe commercieel directeur van Falke Group Nederland. Hij zal zich bezighouden met de verdere groei van het bedrijf en de versteviging van de positionering van de merken. Textilia sprak met hem.

Betekent een nieuwe directeur ook een nieuwe koers?
“We zien nog steeds veel groeipotentie binnen de Nederlandse markt voor Falke, iets wat we de laatste jaren niet ten volste hebben uitgerold. Falke is marktleider van beenmode in de Europese markt. Het consumentengedrag is vergelijkbaar in de verschillende Europese landen en we zien dan ook geen reden om dezelfde positie binnen Nederland te behalen voor heren, dames en kids. De focus zal liggen om bij geselecteerde partners de samenwerkingsverbanden te versterken. Denk hierbij aan juiste locatie, assortiment, productpresentatie en zichtbaar merkherkenbaarheid van Falke. Hetzelfde willen we ook doen met Falke Ess (Ergonomic Sport System), Burlington en Esprit Beenmode.”

Wat is de reden van de wisseling in de leiding?
“Om groei te realiseren en nieuwe samenwerkingsvormen te implementeren was het noodzakelijk om binnen Nederland te kijken of het team klaar was voor deze stap. De huidige organisatie had behoefte aan een duidelijke visie en een nieuwe vorm van inspiratie om dit te kunnen realiseren.”

Wat zal de taak van Ruud Wilbers binnen het bedrijf zijn?
“De belangrijkste taak is de positie als beenmodespecialist verder te versterken en de organisatie verder te ontwikkelen. In Nederland heeft Falke een erg sterke positie in het herensegment maar bij het damessegment zit er nog veel potentie, hierbij wijkt Nederland af van vergelijkbare markten binnen Europa en we kunnen hier geen uitzondering in zijn. We zien beenmode niet alleen als accessoire maar als een belangrijk onderdeel van je garderobe, dat zeker in het huidige modebeeld een belangrijke rol speelt.”

Wat zijn de plannen op de Nederlandse markt?
“Dit jaar staan er nog een aantal shop-in-shops gepland, deze optimale presentatie resulteert tot een hogere doorverkoop en duidelijke merk herkenbaarheid. Internationaal openen we eigen winkels waar het gehele assortiment verkocht wordt: Falke, Falke ESS en de Apperal collecties, deze mogelijkheden zijn we ook aan het bekijken voor Nederland. Daarnaast zullen we met een herziende blik kijken naar de distributie om te zien waar de mogelijkheden liggen. We krijgen voor Burlington en Falke aanvragen in de meer opkomende trendy winkels die authenticiteit belangrijk vinden.  Tot slot zijn in het hoogsegment nog veel kansen voor onze Luxurylijn. Voor deze lijn maken we veel gebruik van de kasjmier en alpacawol. In onze pas geopende winkel in Düsseldorf wordt deze Luxurylijn al goed verkocht vanwege de groeiende vraag naar exclusieve kwaliteiten. Deze kwaliteiten zie je terug in onze menswear-collectie van Falke en Burlington, hier richtte we ons op de contemporary consument die zowel kwaliteit als fit belangrijk vindt. Onze heritage is knitwear en dat zie je duidelijk terug in deze collecties.”

Hoe ziet de samenwerking met ondernemers er uit?
“Service, klantgerichtheid en bereikbaarheid vinden we meer dan belangrijk. Onze samenwerkingen zijn zeer divers, we hebben klanten die werken met shop in shop, we hebben een partnershop in Eindhoven en heel veel zelfstandige retailers. We hebben de luxe dat we alles zelf produceren en hebben daarom veel voorraad. Dit geeft ons de mogelijkheid de NOOS goederen wekelijks aan te vullen. Dit kan gebeuren via EDI, onze B2B website, telefoon/ mail/ fax of bezoek van onze account manager of product merchandiser om de producten aan te vullen.”

Hoe is de collectie opgebouwd?
“We hebben twee leveringen; een voorjaar/zomer- collectie en een herfst/winter- collectie waarin we de nieuwe trends (kleuren, dessins en modellen) introduceren. Prijzen variëren van 6 (kinder sokken) tot en met 850 euro (Alpaca wollen sokken). Het grootste aanbod ligt tussen de 10 en 16 euro.”

Geschiedenis
Falke is een familiebedrijf dat is opgericht in 1895 in Schmallenberg Sauerland. Op dit moment wordt het bedrijf geleid door de 4de generatie: de twee neven Franz Peter Falke en Paul Falke. In 2005 zijn ze gestart met een functionele sportlijn Falke ESS en sinds 2008 is Falke ook eigenaar van Burlington. Verder werkt het bedrijf al meer dan tien jaar samen met Esprit beenmode als licentiepartner.