TOP

Fair Wear merken verbeteren duurzaamheid ondanks corona, Veja maakt sneakers met Marni, Thuiswinkel.org roept gemeente op e-commerce te omarmen

Uit een analyse van Fair Wear Foundation blijkt dat aangesloten merken hun duurzaamheid ondanks corona hebben verbeterd. Veja en Marni hebben samengewerkt aan sneakers. En Thuiswinkel.org doet een oproep aan gemeenten om de digitale lokale economie te omarmen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 8 maart 2022.

Kledingmerken scoren volgens Fair Wear ondanks corona op duurzaamheid

Zelfs tijdens een wereldwijde pandemie kunnen kledingmerken zakendoen op een eerlijke manier, blijkt uit een analyse die Fair Wear Foundation heeft gepresenteerd. Tijdens de jaarlijkse Performance Check beoordeelt Fair Wear hoe de 72 aangesloten merken hebben gepresteerd op het gebied van arbeidsomstandigheden. De editie van 2021 bleek enorm complex door de vele uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht, maar de meeste leden lieten een positieve verandering zien. In totaal werden er vijf Leader-merken toegevoegd aan de lijst met Leaders. Drie gingen er een stap terug naar de categorie Goed, waardoor het totaal aantal Leaders op 28 uitkomt. Onder de leaders vind je onder andere Acne Studios, Armedangels, Blutsgeschwister, Jack Wolfskin, Mini Rodini, Nudie Jeans, Suitsupply en Vaude. Veel Fair Wear-merken wisten de schade van de pandemie te beperken door flexibel en ondersteunend te zijn richting de fabrieken waarmee ze samenwerken. Zoals Suit Supply dat deed bij fabrieken die worstelden met geannuleerde orders van andere merken. Suit Supply sprak met deze fabrieken af dat ze niet onder een bepaald minimumaantal bestellingen zouden komen. Zodat deze fabrieken het zouden redden. Uit de analyse blijkt ook dat de lonen van kledingarbeiders een groot struikelblok blijven voor merken. Bij de Checks van 2021 moesten leden kunnen aantonen dat kledingarbeiders tijdens lockdowns minstens het minimumloon kregen uitbetaald, maar dat bleek niet bij alle merken het geval.

Veja maakt sneakers met Marni

Veja en Marni hebben samen een aantal sneakers gemaakt. De Veja-modellen V-10 en V-15 hebben van Marni een kleurrijk gekrabbeld motief gekregen. Elk paar is met de hand geassembleerd, waarbij de rechterschoen verschilt van de linkerschoen om het gevoel van eigenheid dat het ontwerp onderstreept nog eens extra te benadrukken. De Veja x Marni is te koop in de webshops van beide merken. Elk model wordt geleverd met 2 paar 100% gerecyclede polyester veters: een meerkleurige en een geheel witte. De eerste release presenteert twee kleurvarianten: de V-15 in zwart en de V-10 in donkerrood.

Thuiswinkel.org roept gemeente op e-commerce te omarmen

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur doet Thuiswinkel.org een oproep aan alle aankomende raadsleden en de te vormen coalities: omarm de digitale lokale economie. De organisatie vindt het belangrijk dat gemeenten digitalisering hoog op de agenda zetten, ook voor een vitale binnenstad is het belangrijk te kijken naar hoe online en offline elkaar versterken. “In plaats van zaken te verbieden, roepen we op om samen te werken aan oplossingen zoals het verduurzamen van bezorgopties en het goed inpassen van zogenaamde dark stores”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. Samen met gemeenten willen we werken aan thema’s als het maken van ruimte voor nieuwe retail, het reduceren van afval en oplossingen die gericht zijn op de krappe arbeidsmarkt. Om de gemeenten te helpen in het bepalen van hun beleid stuurde Thuiswinkel.org een pamflet naar de gemeenten. “We hopen van harte dat zij onze aanbevelingen meenemen tijdens en vooral na de gemeenteraadsverkiezingen als de coalitieakkoorden worden gesloten. Wij gaan dit pamflet opvolgen en komen met lokale projecten en initiatieven, zoals het terugdringen van verpakkingsmaterialen.”

Puma werkt samen met Ami Paris

Puma heeft voor het eerst een collectie uitgebracht met het Franse modehuis Ami. In de campagne staan Romeo Beckham (de zoon van) en zijn vriendin (en model) Mia Regan centraal. De debuutcollectie van Puma x Ami is een mix van sportswear design en maatwerk, met minimalistische branding, premium materialen en een mix van neutrale en gedurfde kleuren. De Ami de Coeur, het kenmerkende symbool van Ami, is samengevoegd met het Puma-logo voor een co-branded graphic die op alle stukken in de collectie te zien is. De collectie bestaat uit enkele van Puma’s klassieke sneaker silhouetten, T-shirts, polo’s, jassen, hoodies, shorts, crews, broeken en (sport-)bh’s, plus accessoires als een bucket hat, caps en tassen. De collectie is vanaf 16 maart exclusief verkrijgbaar in Ami-winkels en vanaf 19 maart in de webshops van beide merken, de winkels van Puma en verkooppunten als Sneaker District, Bruut en Baskèts.

Amsterdenim winnaar Product van het Jaar 2021

De jeans van Amsterdenim werd gisteravond tijdens de Groeiborrel van MKB-Amsterdam door de vakjury uitgeroepen tot Product van het Jaar 2021. Vanwege de lockdown werd de bekendmaking van de uitslag een maand uitgesteld, waardoor de bekendmaking na het nieuws komt dat het merk ophoudt te bestaan. De vakjury over Amsterdenim: “Amsterdenim heeft van een simpele spijkerbroek een echt Amsterdams product gemaakt. Amsterdammers kunnen het gebruiken door het dragen maken ze continue promotie voor hun stad. Voor binnenlandse- en buitenlandse toeristen is het een mooi, bruikbaar souvenir om het Amsterdamse gevoel vast te houden in hun eigen stad of streek. Daarmee maken ze wereldwijd promotie voor onze prachtige stad. Amsterdenim is Amsterdam. Hulde voor dit creatieve product-idee en het team in het atelier in Amsterdam Noord.” MKB Amsterdam roept elke maand een product uit tot Product van de Maand.

Alle maandwinnaars maken kans om te worden uitgeroepen tot Product van het Jaar.