TOP

Fabienne Chapot vernieuwt ritme van de collecties

De coronacrisis is voor Fabienne Chapot aanleiding voor een vernieuwd collectie- en uitleverritme. Dit betekent minder voororder-momenten, maar wel meer mogelijkheden om in het seizoen in te kopen.

Fabienne Chapot gelooft dat deze uitdagende tijd met daaruit volgend aangepaste behoeften een vernieuwde collectie- en uitleverstrategie nodig heeft. “Crisis maakt kritisch en creatief. We kiezen ervoor om juist in deze periode te gaan voor aanpassing en vernieuwing: minder waste en nog flexibeler inspelen op wat de markt vraagt”, zegt oprichter en directeur Fabienne Chapot in een persbericht.

Flexibiliteit en minder verspilling

Uitgangspunten zijn flexibiliteit bieden in het seizoen en een slimmere aanpak op doorverkoop. Verder wil het merk met de nieuwe strategie verspilling reduceren: in stijlen en incourante voorraad, maar ook in tijd en effort voor retailers. Verder moet loyaliteit en commitment van de retailer extra beloond worden. Het dna van Fabienne Chapot in stijlen, kleuren en prints is in de zomercollectie 2021 collectie sterker en herkenbaarder dan ooit. “Wij kiezen ervoor om minder op vluchtige trends in te spelen en we houden vast aan herkenbare Fabienne Chapot silhouetten en prints.”

Minder voororder-momenten

Concreet betekent het nieuwe ritme dat de voorordercollectie wordt verkocht op twee in plaats van vier momenten per jaar. Per inkoopseizoen zijn er vijf ‘chapters’ die maandelijks worden uitgeleverd. Het kleurbeeld verloopt over de chapters heen organisch en is daardoor makkelijk te combineren en te merchandisen.

Flashcollecties en extra ondersteuning

Vanaf de najaarscollectie 2020 biedt het merk in het seizoen een flashcollectie met de bestselling stijlen in vernieuwde designs en prints, die aansluiten op de hoofdcollectie. Hierdoor kan op korte termijn worden ingespeeld op de behoefte in de markt. De flashcollectie is direct leverbaar en gelimiteerd. De productiekanalen zijn klaargestoomd voor snelle repeat orders en er is extra support met focus op doorverkoop op de winkelvloer door bijvoorbeeld visual merchandising bezoek, training van het personeel, motivatietools en sterke content voor in de winkel en online.

Uit de voorjaar-zomercollectie 2021: