TOP

Extra TVL-regels dreun voor grote Nederlandse ondernemingen, kledingketens verantwoordelijk voor inzamelen oude kleding, online aandeel kleding en schoenen gelijk na opening fysieke winkels

Modeketens worden vanaf 2023 zelf verantwoordelijk voor het recyclen van afgedankte kleding, Studio Anneloes bouwt aan een gloednieuw pand en grote Nederlandse bedrijven worden zwaar gedupeerd door extra regels bij de aanvraag voor een TVL-vergoeding. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 21 mei.

Studio Anneloes verhuist

Het Nederlands vrouwenmodemerk Studio Anneloes verhuist van hun locatie in het Amsterdamse World Fashion Centre naar een gloednieuw pand. Dat meld Vastgoedjournaal. Op het Business Park in Amsterdam-Osdorp worden een kantoor, magazijn en een showroom gebouwd op een kavel van zo’n 6.900 m². Naar verwachting wordt het pand in het voorjaar van 2022 opgeleverd.

Online aandeel kleding en schoenen blijft gelijk na opening winkels

Drie weken na de opening van de fysieke winkels in Nederland heeft Klarna een rapport uitgebracht met inzichten over winkelgedrag, dat is uitgevoerd onder 9.000 consumenten, waaronder die in Nederland. In dit onderzoek werd bekeken wat voor invloed de opening had op online aankopen. Fysieke winkels waar de consument direct naar terugkeerden waren met name tuincentra, bouwmarkten woonwinkels. In de categorieën sieraden & accessoires en beauty & gezondheid stegen de online aankopen juist na de opening van stenen winkels, wat waarschijnlijk te maken had met moederdag. De afgelopen maand had 58 procent van de kopers de kleding online gekocht. Deze groep gaf aan na de pandemie terug naar de fysieke winkels te willen, iets wat niet terug te zien is in het aandeel aankopen binnen deze categorie. Viveka Söderbäck, Klarna’s expert consumentengedrag, zegt hierover: “De pandemie heeft een enorme boost gegeven aan de digitale transformatie en dit zal een blijvend effect hebben op het winkelgedrag van mensen. Uit ons consumentenonderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Nederlanders gaven echter ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in de fysieke winkelstraten te kunnen shoppen. Nu dat weer mogelijk is, zien we een duidelijke verandering in het consumentengedrag van shoppers. Pas later kunnen we zeggen wat het langetermijneffect is, maar deze eerste analyse geeft een beeld van de categorieën die meer online georiënteerd lijken te blijven dan anderen. We vermoeden dat winkels steeds meer een plek worden voor inspiratie en beleving. Het feit dat nu vooral producten voor huis en tuin in fysieke winkels worden gekocht, ondersteunt deze gedachte.”

Extra TVL-regels dreun voor grote Nederlandse ondernemingen

Grote Nederlandse bedrijven worden zwaar gedupeerd door extra regels die het ministerie van Economische Zaken aan hen oplegt bij de aanvraag voor een TVL-vergoeding voor het eerste kwartaal van 2021. Dit meldt brancheorganisatie Inretail vandaag in een persbericht. Sinds kort geldt de regeling ook voor deze bedrijven, maar extra criteria dwarsbomen het groene licht voor een vergoeding voor de vaste lasten en de VGD. Inretail-directeur Udo Delfgou zegt hierover: “Een bedrijf dat zwaar getroffen is door corona loopt per kwartaal zo €900.000 aan tegemoetkoming mis. Dat is te gek voor woorden. We knokken voor passende vergoedingen voor alle door corona getroffen kleine èn grote bedrijven. Nu krijgen ondernemingen die niet aan dertig procent omzetverlies op concernniveau komen helemaal niets. Dit groepsniveau-criterium heeft het ministerie van Economische Zaken geïntroduceerd. Het geldt niet voor de NOW-steun van het ministerie van SZW, waar per werkmaatschappij het omzetverlies berekend mag worden. Dat is veel realistischer.” Volgens Delfgou komen ondernemingen door deze extra regels nu niet voor een vergoeding in aanmerking. “Dat is het paard achter de wagen spannen, want tegemoetkomingen zijn juist nodig om zwaar getroffen ondernemingen door de crisis te loodsen. Als dit is bedacht uit angst voor mogelijke fraude dan is er sprake van een fantoomspook, want met accountantsverklaringen moeten alle aanvragen nauwkeurig onderbouwd worden. De brancheorganisatie pleit voor meer vertrouwen en meer uniformiteit door de NOW-methode aan te houden.

Kledingketens worden verantwoordelijk voor inzamelen oude kleding

Modeketens worden vanaf 2023 zelf verantwoordelijk voor het inzamelen en recyclen afgedankte kleding. Dit meld Retailtrends. Dit moet ervoor zorgen dat de sector duurzamer te werk gaat, aldus staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Momenteel zijn gemeenten verantwoordelijk voor het inzamelen van afgedankt textiel van hun inwoners. Over twee jaar draagt de industrie zelf de verantwoordelijkheid en de kosten hiervoor. Idee is dat dit een financiële prikkel geeft voor kleding van betere kwaliteit, die langer meegaat en beter kan worden gerecycled. Dit voorstel is ingediend door brancheorganisaties Inretail en Modint. De staatssecretaris wijst op de grote vervuiling die bij kledingproductie komt kijken. Door de verantwoordelijkheid voor afgedankte kleding bij de sector zelf te leggen verwacht zij die te kunnen terugdringen. “Het stimuleert meer hergebruik en recycling van onze oude kleding, grote vervuilers betalen en de consument krijgt duurzamere kleding.” Hoe het inzamelsysteem er precies uit komt te zien wordt komend jaar nader uitgewerkt. Zo wordt onder meer gekeken naar hoe kleine ondernemers ontzien kunnen worden.

Van Lier stapt in vrouwenschoenen met een nieuwe sneakercollectie

Na meer dan tweehonderd jaar mannenschoenen te hebben geproduceerd, stapt Van Lier deze maand in de vrouwenschoenenmarkt. Dit is te lezen op Schoenvisie. “Je kunt geen tweehonderd jaar bestaan zonder mee te gaan met de tijd. Van Lier heeft grote en controversiële stappen nooit geschuwd en voor zo’n stap is nu het moment”, aldus het persbericht. Het merk lanceert voor voorjaar 2021 een sneakercollectie voor vrouwen onder de vlag van het nieuwe en luxe sublabel VNLR. Eigenaar Geert van Spaendonck en productmanager Jeltje Rommens zijn verantwoordelijk voor de lijn, die bestaat uit twee series: de Rosa en de Violetta, met adviesprijzen van €159,90 en €169,90.

Foto: Pixabay