TOP

Expresso en Claudia Sträter alweer verkocht, nieuwe aanwas voor Mall of the Netherlands en Maastricht, Zwolle, Enschede en Arnhem hardst getroffen

Expresso en Claudia Sträter zijn alweer verkocht, Westfield Mall of The Netherlands voegt nieuwe winkels toe en de winkelgebieden Maastricht, Zwolle, Enschede en Arnhem zijn volgens Locatus het hardst getroffen. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 23 september.

Westfield Mall of The Netherlands voegt nieuwe winkels toe

Westfield Mall of the Netherlands heeft nieuwe retailers aangetrokken voor het boetiekgedeelte The Gallery: Skins Cosmetics, Smaak Amsterdam en Miccy’s Jewelz. Dat meldt eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield in een persbericht. The Gallery is een apart gedeelte waar creatieve merken worden ondergebracht. Hier zitten ook de Nederlandse retailers Ace & Tate, conceptstore Hutspot en 10Days. Volgens country manager Bart van Twillert is inmiddels 75 procent van de beschikbare retailruimte verhuurd. Westfield Mall of the Netherlands staat in Leidsenhage en heeft een vloeroppervlakte van 117.000 vierkante meter. Het biedt ruimte aan merken, winkels van lokale ondernemers, horeca, een bioscoop en een foodmarket. De officiële opening staat gepland in het eerste deel van 2021.

Roetgerink beloont shoppen op rustige tijden

Modebedrijf Roetgerink in Enter beloont mensen die bij ze komen winkelen op de rustige tijden met een ontbijt, zo meldt het in een persbericht. Het gaat om de eerste dagen van de week en dan vooral de ochtenden. De actie gaat in op maandag 28 september. Hiermee richt de retailer zich vooral op de doelgroep die dan vrij is en wil winkelen op gepaste afstand. Het ontbijtarrangement is gratis voor wie aansluitend een aankoop doet in de winkel, vertelt directeur Paul Roetgering. “Wij willen graag de mensen, die dit arrangement boeken, belonen en bedanken voor hun komst. Iedere klant die wij in dit bijzondere jaar mogen verwelkomen, is er één waar we zuinig op moeten zijn en dankbaar voor mogen zijn. Men betaalt in de brasserie slechts tien euro per persoon, maar die tien euro krijgen ze na het ontbijt terug in de vorm van een cheque, die ingewisseld kan worden op mode of schoenen in onze winkels.”

‘Winkelgebieden Maastricht, Zwolle, Enschede en Arnhem hardst getroffen door corona’

De winkelsteden Maastricht, Zwolle, Enschede en Arnhem zijn het hardst zijn getroffen door de coronacrisis. Dat meldt de NOS op basis van onderzoek door Locatus naar de economische effecten op 2500 winkelgebieden in Nederland. Steden die het bijvoorbeeld vooral moeten hebben van toeristen, of waar een overaanbod is van kleding- en schoenenzaken (die heel veel concurrentie ondervinden van online-shoppen) en waar veel horeca is, kregen de hardste klappen. Woonboulevards, bouwmarkten en winkelcentra waar veel winkels zitten voor de dagelijkse boodschappen deden het beter, volgens Locatus. Ook speelde het aantal coronagevallen een rol. Noord-Brabant en Limburg scoorden de eerste maanden bovengemiddeld, terwijl er juist in het noorden van het land veel minder aan de hand was. De leegstand is nauwelijks gestegen (van 7,3 naar 7,6 procent), mede door de financiële steunmaatregelen. Locatus houdt rekening met een leegstand van bijna 10 procent eind volgend jaar. In Textilia #7 staat een uitgebreid achtergrondverhaal over hoe binnensteden weer vitaal kunnen worden.

Van Uffelen Groep koopt Expresso en Claudia Sträter

De winkelketens Expresso en Claudia Sträter zijn kort na hun doorstart alweer verkocht. Dat meldt onder meer het AD. Nxt Fashion heeft de vrouwenmodemerken van de voormalige FNG-ketens verkocht aan de Van Uffelen Groep. De kans is groot dat er toch geen twintig winkels van Expresso (15) en Claudia Sträter (5) hoeven te sluiten. Van Uffelen is voornemens minimaal 30 winkels open te houden. Van Uffelen, zelf met 46 vestigingen actief in heel Nederland, wil de twee ketens opbouwen tot gerenommeerde merken. “Wij verkopen zelf ook kleding van deze twee merken. Het zou ons aan het hart gaan als deze twee mooie Nederlandse merken verloren zouden gaan’’, zegt Pieter Cox, directeur van de Van Uffelen Groep. ”Niet alleen voor ons, maar voor heel veel collega-detaillisten dragen ze bij aan de diversiteit van het assortiment in combinatie met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.” Expresso, Claudia Sträter, Steps en Miss Etam vielen tot voor kort onder FNG Nederland, het modebedrijf dat vorige maand failliet werd verklaard. Martijn Rozenboom nam de ketens begin deze maand over uit de failliete boedel en liet het oude FNG-management zitten onder de nieuwe naam Nxt Fashion.

Ralph Lauren schrapt 3.700 banen

Luxemodemerk Ralph Lauren schrapt wereldwijd 15 procent van de banen. Dat komt neer op 3.700 banen, meldt onder meer De Tijd. Het bedrijf verwacht hiermee 200 miljoen dollar te kunnen besparen. Deze stap neemt het Amerikaanse concern omdat het getroffen is door de coronapandemie. Hierdoor is de vraag naar luxegoederen afgenomen, omdat consumenten meer de vinger op de knip houden voor niet-essentiële uitgaven. Tegelijkertijd geeft Ralph Lauren aan dat het meer wil inzetten op online verkopen en zal investeren in e-commerceplatformen.