TOP

Explosie betalingsachterstanden, eerste volledig circulaire jeans en nieuwe Europese mode-alliantie

Bedrijven verwachten in de tweede helft van 2022 een explosie van betalingsachterstanden. Mud Jeans en Hogeschool Saxion presenteerden vandaag de eerste volledig circulaire spijkerbroek ter wereld. En deze week is de European Fashion Alliance (EFA) opgericht, gericht op de transitie naar duurzame toekomst. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 juni 2022.

Ondernemers bezorgd over betalingsachterstanden

Meer dan de helft (57 procent) van de Nederlandse bedrijven maakt zich zorgen dat het risico op betalingsachterstanden dit jaar zal toenemen. Belangrijkste oorzaken zijn inflatie, strengere regelgeving, vertragingen in de toeleveringsketen en stijgende rentetarieven. Dat schrijft De Ondernemer op basis van het European Payment Report van creditmanagementorganisatie Intrum. Het onderzoek werd gehouden onder 11.000 bedrijven in 29 Europese landen, waarvan 500 bedrijven in Nederland. Meer dan 8 op de 10 Nederlandse bedrijven zeggen dat het versterken van hun liquiditeit en cashflow een topprioriteit is in 2022. De groei vertraagt, terwijl verstoringen van de toeleveringsketen en stijgende energiekosten de inflatie opdrijven in een tempo dat in decennia niet is voorgekomen. Twee op de drie Nederlandse bedrijven (65 procent) geeft aan dat ze geen ervaring hebben met het beperken van de impact die inflatie kan hebben. Meer dan de helft zegt dat de hoge inflatie hen verhindert om te groeien en is bezorgd dat ze door inflatie niet kunnen voldoen aan looneisen. En zes op de tien krijgt het door de inflatie steeds moeilijker om zijn leveranciers te betalen.

Mud Jeans en Saxion Hogeschool ontwikkelen eerste volledig circulaire jeans ter wereld

Circulair denimmerk Mud Jeans en Hogeschool Saxion presenteerden vandaag volgens eigen zeggen de eerste volledig circulaire spijkerbroek ter wereld. Bij de productie van het prototype zijn alleen de vezels van gedragen broeken gebruikt (PCR denim). Na bijna twee jaar van ontwikkeling werd de spijkerbroek tijdens de Road to 100 Watch Party officieel gelanceerd door Jennifer Hoffman. Omdat gerecyclede garens moeilijker te verwerken zijn dan garens die alleen nieuwe vezels bevatten, was het produceren van volledig circulaire jeans tot voorkort technisch onmogelijk. Saxion en Mud Jeans combineerden echter mechanisch gerecyclede vezels met chemisch gerecyclede vezels en maakten daarvan een spijkerbroek. “Chemisch recyclen klinkt niet duurzaam, maar is niet meer dan een verzamelterm voor het op natuurlijke basis oplossen van cellulose materiaal”, zegt Dion Vijgeboom mede-eigenaar van Mud Jeans.

Nieuwe Europese mode-alliantie

Deze week is de European Fashion Alliance (EFA) opgericht, een alliantie van 25 Europese mode-organisaties uit 20 verschillende landen. Dat meldt Fashion United. Het netwerk fungeert als gezamenlijke stem voor de transitie van Europese mode naar een meer duurzame, innovatieve en inclusieve creatieve toekomst. Vanuit Nederland neemt Taskforce Fashion deel aan de alliantie, een samenwerkingsverband tussen de organisaties Fashionclash, M-ODE en State of Fashion. Andere leden van de alliantie zijn onder andere Flanders DC, Fédération de la Haute Couture de la Mode, Camera Nazionale Della Moda Italiana en Fashion Council Germany. De bedoeling is om het netwerk de komende jaren verder uit te breiden. De organisaties kwamen in maart dit jaar samen tijdens een eerste top in Frankfurt. De volgende bijeenkomst staat in oktober gepland in Gran Canaria.

Expositie van Vogue en Snapchat

Vogue en Snapchat lanceren in Frankrijk een interactieve augmented reality (AR) expositie met de naam Vogue x Snapchat: Redefining the Body. In het Centre d’art La Malmaison in Cannes kunnen bezoekers door zes speciaal ontworpen ruimtes lopen waar stukken van Balenciaga, Dior, Gucci, Kenneth Ize, Richard Quinn, Stella McCartney en Versace worden getoond. Via AR Try-on ervaringen van Snapchat kunnen ze de ontwerpen passen. Alle Try-on en in-room-ervaringen zijn beschikbaar in de Lens-carrousel van Snapchat waardoor gebruikers ook zonder fysiek aanwezig te zijn kunnen meedoen.

Mango verkoopt 55 Russische winkels aan franchisenemers

Mango wil 55 eigen winkels in Rusland overdragen aan franchisenemers. Dat schrijft Retailtrends. De Spaanse modeketen had de winkels in maart al tijdelijk gesloten vanwege de Russische inval in Oekraïne. Ook de webshop ging toen dicht. Al 65 Mango-winkels in Rusland waren in handen van franchisenemers. Een groot deel van die vestigingen is opengebleven. Mango draagt volgende week de eerste twee eigen winkels over en tot eind juli volgen er nog eens 22. De onderhandelingen met franchisenemers over de resterende winkels lopen nog. Rusland was vorig jaar voor Mango de op vier na grootste markt. Mango is intussen in Oekraïne begonnen met de heropening van winkels. Negen van de veertien eigen en franchisewinkels zijn weer open.