TOP

Euroshop 2011: duurzame mannequins, 3D billboards of een millionaire wall?

Vorige week trok een karavaan aan Nederlandse ondernemers richting Duitsland. De reden? Euroshop 2011. Van 26 februari tot en met 2 maart was Messe Düsseldorf de plek om de laatste trends op retailgebied te ontdekken.

Felgekleurd
In de komende jaren zullen naast de abstracte mannequins in neutrale kleuren ook felgekleurde varianten in etalages opduiken. Dit om het dna van het desbetreffende bedrijf nog beter te onderstrepen. Mannequins zijn niet de meest milieuvriendelijke ‘wezens’ en fabrikanten zijn al jaren bezig om het productieproces te verbeteren, alternatieve materialen te gebruiken en de modellen op een verantwoorde manier te recyclen. Verschillende duurzame modellen waren onder andere op de stands van Cofrad, Almax en La Rosa te bewonderen. Toch concluderen ook zij dat afnemers, als ze moeten kiezen tussen duurzaam of een gunstiger prijskaartje, er uiteindelijk vandoor gaan met een minder milieuvriendelijke dame, heer of kind.

Innovatie
Visuele en technische snufjes zijn er genoeg te vinden op Euroshop 2011. Wat dacht je van Twitterspiegels voor kleding, maar ook voor brillen en zonnebrillen. Of het nieuwe concept van Nedap Retail: beveiligingspoorten die laten weten waar je bent. Als retailer weet je hoeveel klanten er zijn geweest, waar ze in de winkel (uitverkoophoek of nieuwe collectie?) hebben rondgekeken en kan je daarnaast meteen interactie hebben via hun sociale netwerk. Anno 2011 kan je niet meer een ‘gewoon’ plat billboard voor de deur plaatsen. 3D dat is wat je wil en het Nederlandse RAW 3D Media Group ontwikkelde een gebruiksvriendelijke 3D printtechniek met verwisselbare binnen- en buitendisplays. Door de simpele doe-het-zelf printtechniek zijn de kosten ook te overzien.

Visuele verleiding
Het samenspel tussen collectie en interieur is ‘très importante’. Natuurlijke elementen in de winkel, het geeft klanten een huiselijk gevoel. Kendu produceert smartframes voor POS marketing en visual merchandising. De mogelijkheden met deze simpele, maar doeltreffende communicatie frames zijn eindeloos. De laatste houten variant ‘Be smart, be creative’ sluit perfect aan bij het gezochte winkel-verleiding-gevoel. Net een eigen zaak gestart of wel toe aan een make-over? Dan zijn de wandpanelen van Millionaire wall een snelle en niet al te dure oplossing. De warme uitstraling van de verschillende houtsoorten geeft elke ruimte binnen 5 minuten sfeer en een gevoel van luxe.

Onzichtbaar
Design is belangrijk maar wat betreft shop fittings moet alles zo ‘invisible’ mogelijk zijn. Op Euroshop 2011 waren veel simpele ophangsystemen, eenvoudig vormgegeven kledingrekken en in de muurgeïntegreerde plankjes te zien. Door het gebruik van duurzame, rauwe materialen en plastic wordt er een natuurlijke ambiance in het retaillandschap gecreëerd. Je collectie optimaal presenteren zonder visuele afleiding? Dan zijn de doorzichtige, uit plastic geproduceerde, interieurproducten van Sturm und Plastic misschien wel de oplossing.