TOP

Esprit wil jonge generatie terug als klant

De cpo van Esprit vertelt in een interview met Fashionmag over de herpositionering op de markt van Esprit. Het merk wil onder meer de jonge generatie terug winnen als klant.

Rafael Pastor Espuch, de nieuwe cpo van Esprit, vertelt in een interview met online magazine Fashionmag.com dat Esprit de jongere generatie terug wil als klant. “Veel van onze jonge klanten zijn weg gegaan naar ander merken. Wat wij proberen te herstellen is ons oorspronkelijke familiaire karakter en het avant-garde imago. Dit imago willen we herstellen in de pasvorm, de stoffen en de winkelinrichting.”

Aanpassen

De voormalige cpo van Inditex vertelt verder dat Esprit zich niet alleen op de jonge generatie wil richten. “Wij richten ons op alle vrouwen tussen 15 en 70. We weten dat het niet makkelijk is om ze allemaal onder een dak te krijgen. Maar ongeveer vijftig procent van onze klanten passen al goed bij het merk. Wat we nu gaan doen is een betere prijs-kwaliteit bieden en de collecties beter aanpassen aan onze klant.”

Vertical system

Om snel in te kunnen spelen op die behoeften gebruikt Esprit vanaf lente/zomer 2015 het ‘vertical system’. Dit houdt in dat het merk iedere twee maanden een nieuwe collectie levert aan de retailer, in plaats van iedere maand. Het bedrijf heeft hiervoor gekozen zodat ze beter kunnen inspelen op wat de klant wil: hiervoor werden de collecties een jaar van te voren bedacht en gemaakt. Nu kan bijvoorbeeld later in het ontwerpproces worden besloten hoeveel jassen er worden gemaakt, welke prints ze kiezen en wat de highlight van de collectie is.

Hoe Esprit te weten komt wat de klant precies wil? Espuch: “Wij zijn altijd positief verrast dat onze klanten actief feedback geven op onze producten. Gemiddeld een op de drie klanten heeft ons gedetailleerde feedback over pasvorm, kwaliteit en relevantie. Met deze informatie kunnen we vervolgens actief inspelen op wat de klant wil.”