TOP

Esprit Duitsland in insolventieprocedure, Zalando ondersteunt fysieke retailers en Rumag stopt verkoop coronashirts

De zes Duitse dochterondernemingen van Esprit hebben een insolventieprocedure aangevraagd. Zalando komt de fysieke retailers die bij het modeplatform zijn aangesloten tijdens de coronacrisis tegemoet met twee maatregelen. En Rumag is gestopt met de verkoop van coronashirts voor het Rode Kruis. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 31 maart 2020.

Esprit Duitsland vraagt insolventieprocedure aan

De zes Duitse dochterondernemingen van Esprit hebben een insolventieprocedure aangevraagd, schrijft Sportswear International. De coronacrisis zou grote impact hebben op de omzet. Eerder werd de omzetverwachting voor de tweede helft van het boekjaar (dat loopt tot 30 juni) al flink naar beneden bijgesteld. In de belangrijkste markt Duitsland daalde de omzet van Esprit in de eerste helft van het boekjaar met twaalf procent. Met de insolventieprocedure wordt de dagelijkse bedrijfsvoering veilig gesteld, omdat het bedrijf zich hiermee kan beschermen tegen vorderingen van schuldeisers. De komende tijd wordt een herstructureringsplan opgesteld. Er werken 2300 mensen bij Esprit Duitsland. Het is nog niet bekend of en hoeveel banen er worden geschrapt. De Esprit Group kijkt ook wereldwijd naar wat voor herstructurering nodig is.

Zalando ondersteunt fysieke retailers

Zalando ondersteunt de fysieke retailers die bij het modeplatform zijn aangesloten tijdens de coronacrisis met een aantal maatregelen. Zij hoeven tijdelijk geen commissie over hun verkopen te betalen en krijgen hun verkoopopbrengst wekelijks uitbetaald in plaats van maandelijks. De maatregelen gaan 1 april in en blijven van kracht tot 31 mei. Momenteel verkopen meer dan 1.500 fysieke winkels in Duitsland en Nederland hun producten via Zalando via het Connected Retail-programma. De maatregelen gelden zowel voor bestaande als nieuwe partners van het Connected Retail-programma.

Rumag stopt verkoop coronashirts voor Rode Kruis

Door de ophef die is ontstaan na de uitzending van het tv-programma Zondag met Lubach is Rumag gestopt met de verkoop van coronashirts voor het Rode Kruis. In de uitzending van Lubach werd voor het voetlicht gebracht dat Rumag zelf flink aan de T-shirts verdient. De shirts hadden verschillende teksten die verwezen naar corona en werden verkocht voor €24,95, waarvan €10 naar het Rode Kruis ging. Op een van de shirts stond de zin ‘Ik geloof in jou en mij’ uit het liedje ‘Avond’, dat Chantal Janzen vertolkte in een video die ze online plaatste en die het shirt ook promootte op haar social media accounts. Op social media zegt Rumag geschrokken te zijn van de toon van het programma en stelt dat het 100.000 euro voor het Rode Kruis heeft opgehaald. Die berichten zijn inmiddels weer verwijderd. Rumag verkocht ook mondkapjes met daarop ‘krijg de corona’ en ‘mondkappen nou’, die de nodige ophef opleverden.

Thuiswinkel.org roept op tot uitstel uitverkoop

Thuiswinkel.org roept webwinkeliers op om uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni. “Gezien de drukte in de hele keten, bij webwinkels, distributiecentra en vervoerders, achten wij het onverstandig om nu producten in de uitverkoop te zetten. We roepen (web)winkels en merkfabrikanten op om uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni 2020. Zo kunnen we blijven garanderen dat mensen hun producten tegen een eerlijke prijs kunnen blijven ontvangen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org in een persbericht. Verschillende webwinkels maken onderscheid in het assortiment tussen essentiële producten (thuis leven en thuis werken) en niet essentiële producten. “Producten nu al en voor 1 juni in de uitverkoop plaatsten heeft het effect dat dit leidt tot extra druk op de distributie- en logistieke keten die we nu juist voor zoveel mogelijk essentiële producten open moeten houden.”

The Sting tot 1 juli dicht en betaalt leveranciers ‘gedeeltelijk’

Kledingketen The Sting sluit alle winkels tot 1 juli en heeft aan zijn leveranciers weten tot en met 1 juli ‘gedeeltelijk aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen’. Dat blijkt uit een brief die in handen is van RetailNews. In de brief, die ondertekend is door The Sting-oprichter Herman Franzen, meldt The Sting zijn relaties ‘hard nodig te hebben voor zijn voortbestaan’. Het bedrijf wil voor de korte en lange termijn zuivere afspraken maken, ‘die recht doen aan omstandigheden die we nog niet helemaal kennen’. Ook meldt het bedrijf dat het beleid van The Sting erop is toegespitst om de winkels vanaf 1 juli weer te openen. The Sting verwacht dan een ‘verkoopexplosie’ omdat de voorjaars- en zomercollectie met hoge kortingen moeten worden verkocht. Met de liquide middelen die daaruit ontstaan kunnen dan de rekeningen worden betaald. Uit de brief wordt niet duidelijk wat The Sting met de betaaltermijnen doet.