TOP

Erik Frenken wint Cultuurfonds Mode Stipendium, Eindhovense G-Star-winkel failliet en samenwerking Supreme en Jean Paul Gaultier

De Nederlandse modeontwerper Erik Frenken heeft het negende Cultuurfonds Mode Stipendium gewonnen. Verder: de Eindhovense G-Star-winkel is failliet en Supreme is een samenwerking aangegaan met Jean Paul Gaultier. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 4 april.

Erik Frenken wint Cultuurfonds Mode Stipendium

Op woensdag 3 april ontving de Nederlandse ontwerper Erik Frenken het negende Cultuurfonds Mode Stipendium. Deze werd aan hem uitgereikt in het NewWerktheater in Amsterdam door Johan van Beem, adjunct-directeur van het Cultuurfonds. Daarnaast werd de wisseltrofee, ontworpen door Atelier Ted Noten, overgedragen door de winnaar van vorig jaar: Bas Kosters.

Erik Frenken heeft sinds 2017 zijn eigen label genaamd Frenken. Dit label ontstond uit een partnerschap met een van de grootste kledingleveranciers in Portugal die gevestigd is in het hart van de Portugese textielindustrie. In een persbericht van het Cultuurfonds wordt het signatuur van Frenken genoemd: “zijn zoektocht naar het snijvlak tussen kwetsbaar en cool”. Voordat hij zijn eigen label opzette was Erik Frenken creative director van Avelon, werkte hij bij Viktor & Rolf en Alberta Ferretti en won hij de Centrail Saint Martins / Lancôme Innovation Award.

Eindhovense G-Star-winkel failliet

Het Eindhovense G-star filliaal heeft afgelopen week de deuren gesloten, zo schrijft het Eindhovens Dagblad. Het bedrijf achter de franchisevereniging aan de Markstraat in het centrum ging begin maart bankroet. Begin deze week werd de winkel opgeheven en verschenen er posters in de etalage van Het Nederlands Veiling Instituut, die de boedel van failliete ondernemingen veilt. Andere winkels van het label worden niet geraakt door het faillissement.

In 2010 werd het Eindhovense filiaal van de winkel geopend en destijds was het de vijfde en grootste winkel van het merk in Nederland. Juist die omvang speelde ook een rol in het faillissement, zo vertelt een woordvoerder van G-Star aan het Eindhovens Dagblad: “We zien een verandering in het winkelgedrag en dat leidt tot andere omzetcijfers voor een dergelijk grote winkel. De Eindhovense winkel was bijvoorbeeld groter dan onze flagshipstore in Amsterdam.”

Decathlon opent deelplatform voor sportbenodigdheden

Sportwinkel Decahtlon introduceert in Nederland de app DecaShare, waarop deelnemers sportspullen met elkaar kunnen uitwisselen. De Franse keten wil hiermee sporten toegankelijk maken voor iedereen, zo schrijft Retailnews. Op het platform kunnen sportbenodigdheden worden aangeboden, van bokshandschoenen tot surfplanken. Het idee achter het delen van sportspullen is dat een sport op die manier eerst uitgeprobeerd kan worden. Bokser Rico Verhoeven trapt het nieuwe platform af door zijn bokshandschoenen aan te bieden. DecaShare is vanaf deze week te downloaden in de Apple Store en wordt later ook beschikbaar in de Google Play Store.

Vijf miljoen Nederlanders shoppen online over de grens

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit bij buitenlandse webshops. De vijf miljoen cross-border shoppende Nederlanders betekende een groei van 32 procent ten opzichte van 2017, toen er 3,8 miljoen Nederlanders online over de grens winkelden. Vooral de productcategorieën kleding, schoenen, personal lifestyle, IT en speelgoed waren populair.

Supreme werkt samen met Jean Paul Gaultier

Skatelabel Supreme is een samenwerking aangegaan met Jean Paul Gaultier voor een gezamenlijke collectie, zo schrijft het Belgische nieuwsblad Weekend. Het gezicht van de collectie is Lourdes Leon, de dochter van Madonna. De samenwerking komt na een andere succesvolle samenwerking van het Amerikaanse skatemerk met een luxelabel; Louis Vuitton. De sweaters die Supreme met die samenwerking maakte werden online aangeboden voor 10.000 euro.