TOP

EOG brengt outdoor-industrie in beeld

De European Outdoor Group, de EOG, heeft een rapport uitgebracht met harde cijfers over tachtig merken in de outdoor industrie. EOG heeft aangegeven dat dit het eerste rapport is waarbij merken zoveel medewerking hebben verleend.

Volgens het rapport bestaat driekwart van de verkoop van outdoor-spullen uit kleding (50%) en schoeisel (25%). Rugzakken, tenten, klimuitrusting en slaapzakken scoren allen onder de 10%. De landen die de grootste afzetmarkt vormen zijn Duitsland met 23%, Groot-Britannie en Ierland met 15% en Frankrijk met 14%. Hekkensluiters zijn Hongarije, Slowakije en Portugal, die alle drie nog geen hele procent behalen. De Benelux is een middenmoter met een aandeel van 4%.

Medewerking
“Het gebrek aan goede informatie is altijd een probleem geweest bij het in kaart brengen van de outdoor industrie. Zolang merken geen verkoop- of bedrijfsgegevens vrijgeven kan de EOG de outdoor-industrie niet goed in kaart brengen”, aldus EOG general secretary Mark Held. Het eindrapport met meer gedetailleerde informatie zal overigens alleen worden vrijgegeven aan de 80 merken die hun gegevens in vertrouwen hebben gedeeld met het EOG. Merken die geen bijdrage hebben geleverd aan het rapport krijgen een tweede kans. Tot eind februari 2012 kunnen zij contact opnemen met EOG, hun cijfers delen en zo meehelpen aan een meer transparante outdoor-markt.