TOP

Eigenaren Goosecraft in de clinch, minder passanten in de winkelstraat en Score maakt weer winst

De eigenaren van Goosecraft steggelen al maanden over de ontvlechting van hun zakelijke belangen. Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten is vorig jaar met 1,7 procent gedaald, maar de conversie is wél gestegen. En de consumentenprijzen waren 1,7 procent hoger in 2018 berekende het CBS. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 8 januari 2019.

Ruzie tussen eigenaren Goosecraft (foto)

De eigenaren van het Nederlandse leermodemerk Goosecraft steggelen al maanden over de ontvlechting van hun zakelijke belangen. Dat meldt RTL Z. Goosecraft werd in 2007 opgericht door Dick Hauber (54% van de aandelen, verantwoordelijk voor de inkoop en productie in Azië) en Vincent van der Weijden (36% van de aandelen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de collectie en de verkoop). Uit een recent openbaar geworden uitspraak van de Ondernemingskamer blijkt dat de oprichters flinke ruzie hebben. De problemen ontstonden na discussies over de financiering van het bedrijf en tegenvallende verkopen. Hauber eiste eerst zijn leningen aan het bedrijf op en drong later aan op een volledige ontvlechting van de belangen. Hauber wilde geen geld meer in Goosecraft steken zolang Van der Weijden nog aandeelhouder is. Van der Weijden stapte naar de Ondernemingskamer en vroeg om een schorsing van Hauber als bestuurder en een onderzoek naar de gang van zaken bij het bedrijf. Hij betichtte zijn zakenpartner van belangenverstrengeling, een dominante en autoritaire bestuursstijl, gebrekkige informatieverstrekking en ‘gegoochel met cijfers’. Op zijn beurt verweet Hauber Van der Weijden dat hij verantwoordelijk was voor de tegenvallende verkopen en de oplopende voorraden. In september verloor Van der Weijden deze rechtszaak. Volgens de Ondernemingskamer zijn er geen redenen om te twijfelen aan de gang van zaken bij het modebedrijf. RTL Z meldt dat Van der Weijden al sinds augustus niet meer voor Goosecraft werkt, maar nog wel aandeelhouder van het bedrijf is.

Onderzoek: minder passanten, maar hogere conversie in winkelstraat

Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten is vorig jaar met 1,7 procent gedaald. In A1-winkelstraten was het zelfs 2,1% rustiger. Dat blijkt uit het Jaaroverzicht Passanten 2018 van Bureau RCM. De conversie en het bonbedrag kwamen wél hoger uit dan in 2017. Consumenten zouden beter voorbereid naar de winkel komen door het gebruik van sites, apps en andere media. Bureau RCM geeft retailers mee dat dit kansen biedt voor de verkoop, maar zegt ook dat shoppers steeds minder geduld hebben, meer gemak willen en goed bediend willen worden. Traditionele pieken in de winkelstraten zijn er nog steeds, maar het verschil wordt steeds kleiner. De drukste maanden waren november, april en december. Black Friday, 23 november, werd de drukste dag in de winkelstraten van 2018. De lange hete zomer zorgde voor een rustige periode tussen eind april en half augustus. Zaterdag blijft de populairste winkeldag. De zondag neemt wel in populariteit toe, vooral ten koste van de zaterdag. Maandag is de beste koopdag: dan ligt de conversie het hoogst. Voor het eerst werd in 2018 weer een stijging in passanten gezien op de koopavonden: op donderdagavond met 3% en op vrijdag met 13%.

Score maakt weer winst

De Score Group, het bedrijf achter de ketens Score en Chasin’, heeft in 2017 een winst van bijna vier ton geboekt. Dat meldt Retailnews op basis van de gedeponeerde jaarcijfers. In 2016 ging er nog een verlies van ruim twee ton in de boeken. Ondanks het verbeterde resultaat werd in 2017 wel een omzetdaling genoteerd van 2,9 procent. De netto-omzet kwam uit op 54,8 miljoen euro. Het grootste deel van de omzet (€48,8 miljoen) werd in eigen land gerealiseerd. De buitenlandse winkels (België, Duitsland, Italië, Luxemburg en Oostenrijk) waren goed voor €6 miljoen. De online omzet bedroeg in 2017 bijna €5,2 miljoen, een toename van 2,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf heeft ongeveer zeventig Score-winkels en dertig Chasin’-filialen, waarvan een deel franchisevestigingen zijn.

Consumentenprijzen 1,7 procent hoger in 2018

De consumentenprijzen waren in 2018 gemiddeld 1,7 procent hoger dan in 2017. Dat meldt het CBS. Het is de grootste stijging van de consumentenprijzen na 2013. Toen stegen de consumentenprijzen sterker, mede door de verhoging van het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent in 2012. In 2018 waren goederen gemiddeld 1,9 procent duurder, de prijzen van diensten lagen 1,5 procent hoger. De grotere stijging van de consumentenprijzen is vooral toe te schrijven aan de prijsontwikkeling van elektriciteit en gas. Ook producten voor persoonlijke verzorging waren in 2018 duurder. De prijsstijging van voeding was minder groot dan in 2017. De prijzen van kleding bleven gelijk in 2018. De prijzen van schoenen daalden gemiddeld met 3,9 procent in 2018. De stijging van de cao-lonen was in 2018 groter dan die van de consumentenprijzen. De cao-lonen lagen 2,1 procent hoger dan in 2017. Dat is de grootste stijging na 2009.

Consumentenprijsindex

Chantelle Lingerie-groep Designer of the Year 2019

De CL-groep (het bedrijf achter oa Chantelle Lingerie) krijgt dit jaar de titel van Lingerie Designer van het Jaar 2019 toegekend door de Salon International de la Lingerie. Het merk dankt de toekenning aan de ‘moderne geest van haar nieuwe merkpositionering’. De Franse lingeriespecialist heeft enige tijd geleden de gehele merkenportfolio opnieuw gepositioneerd, met een overkoepeld merk met de handtekening ‘designed by CL’. De merken Chantelle, Passionata, Chantal Thomass en Femilet kregen elk een nieuwe eigen identiteit onder leiding van Renaud Cambuzat, design en brand image director. Hij kwam in 2017 bij de Chantelle-groep om de formatie te begeleiden van een nieuw CL-winkelconcept en de herpositionering van de groep en de merken. Onder de groep vallen ook de Franse lingerieketens Darjeeling (monobrand) en Orcanta (multibrand). Sinds 2014 is de Chantelle groep ook eigenaar van de Nederlandse winkelketen Livera.