TOP

Eerste shop-in-shop Femmes du Sud, Shein opent pop-up in Amsterdam, H&M stopt met concious

Vrouwenmodelabel Femmes du Sud opent deze maand de eerste shop-in-shop in Roosendaal. E-tailer Shein opent deze maand een pop-up showroom in Amsterdam. En H&M gaat stoppen met de term conscious. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 13 september 2022.

Beeld: Femmes du Sud

Femmes du Sud opent eerste shop-in-shop

Het Nederlandse vrouwenmodelabel Femmes du Sud opent deze maand de eerste shop-in-shop bij Rubia Boutique in Roosendaal. Dat is een nieuwe stap in de distributie van het merk. Medeoprichter Annemiek Buijs van Femmes du Sud licht toe: “Rubia is een van onze eerste verkooppunten en we hebben al jaren een goede samenwerking. We krijgen steeds meer de vraag van consumenten waar ze onze hele collectie kunnen zien. Toen was de som snel gemaakt.” Rubia Boutique is vorig jaar verhuisd naar een groter pand in Roosendaal en had daarom de ruimte voor een shop-in-shop. Bovendien verkopen zij Femmes du Sud al bijna acht jaar met succes en hebben ze inmiddels een grote groep vaste klanten opgebouwd in de regio. Op 20 september aanstaande is de feestelijke opening van de shop-in-shop. Femmes du Sud bestaat tien jaar en heeft ruim 60 verkooppunten in Nederland.

Shein opent pop-up in Amsterdam

De Chinese webshop Shein opent van 23 tot 25 september een pop-up showroom aan de IJ-zijde van het Centraal Station in Amsterdam. De pop-up is een showroom, geen store. “Dit evenement is alleen voor vertoning, niet beschikbaar voor offline aankoop. Maar je kan dezelfde dingen kopen op de website van Shein door de QR-code op de site te scannen”, schrijft de e-tailer op Instagram. Er komen in de tijdelijke winkel bestelzuilen waarmee klanten een bestelling kunnen plaatsen. De eerste driehonderd bezoekers ontvangen een cadeautje. In juni was er ook een tijdelijke showroom in Antwerpen. Volgens het Belgische RetailDetail was het massaal toegestroomde publiek teleurgesteld toen ze na uren wachten in de regen ontdekten dat de tijdelijke showroom geen winkel is waar je de producten direct kunt kopen en meenemen. Ook in Londen experimenteerde Shein met verschillende pop-ups. Komend weekend opent er weer één tijdens London Fashion Week.

H&M stopt met concious na waarschuwing ACM

H&M gaat in Nederland de termen ‘conscious’ en ‘conscious choice’ van producten en van de website verwijderen. Ook past het bedrijf productbeschrijvingen aan en gaat het duidelijker informatie over duurzaamheidsinspanningen delen. Dat schrijft Fashion United. H&M werd samen met Decathlon door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt wegens vage en soms zelfs misleidende duurzaamheidsclaims, schrijft ook Retailtrends. De consumentenwaakhond sprak verschillende kledingaanbieders daar in het voorjaar van 2021 op aan en zette daarna zijn onderzoek voort bij onder meer Decathlon en H&M. De twee bedrijven boden bijvoorbeeld producten aan met algemene termen zoals ‘Ecodesign’ en ‘Conscious’, zonder het duurzaamheidvoordeel te benoemen. Decathlon en H&M hebben toegezegd hun werkwijze aan te passen. De ACM controleert de komende twee jaar of ze zich daaraan houden en legt nu geen sancties op. De bedrijven doneren als compensatie respectievelijk 400 duizend en 500 duizend euro aan duurzame doelen.

‘Verhoging minimumloon heeft ook voordelen voor retail’

Volgens ABN Amro-retailexpert Henk Hofstede zijn loonsverhogingen nodig om werknemers überhaupt te kunnen behouden en nieuwe medewerkers te trekken in de krappe arbeidsmarkt. Dat zegt hij tegen Retailtrends in een reactie op Inretail’s waarschuwing dat de verhoging van minimumlonen veel retailers gaat treffen. Hij erkent dat loonstijgingen kunnen leiden tot verdere prijsverhogingen, maar dat het aantrekkelijk blijven voor werknemers ook van essentieel belang is in een krappe arbeidsmarkt. Daarbij is niet alleen salariëring van belang: ook een vast contract, het mogen doen van opleidingen, het hebben van verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden vinden medewerkers essentieel. “Om de loonkosten te compenseren, kan een ondernemer proberen andere variabele kosten te verlagen. Een andere optie is ernaar te streven om de omzet per werknemer of per vierkante meter winkelvloer te verhogen. In de praktijk kost dit echter ook vaak investeringen in de vorm van trainingen of een andere winkelindeling.” Volgens Hofstede kan de overheid de sector helpen. “Zorgen dat de inflatie zoveel mogelijk wordt geremd en het consumentenvertrouwen blijft, is de voornaamste taak van de overheid. De rust die daarmee gecreëerd wordt, komt ook de retailsector ten goede. Daarnaast kan overwogen worden om de uitgestelde corona belastingen niet in vijf, maar in zeven jaar te laten terugbetalen. Dat geeft alle ondernemers ruimte in hun cashflow.”

Nepmerkhandel steeds meer verweven met zware misdaad

De nepmerkhandel raakt meer en meer verweven met zwaardere criminaliteit. In de strijd tegen illegale nepmerkkleding worden steeds vaker wapens, illegaal vuurwerk of drugs gevonden als de politie ergens binnenvalt. Dat stelt Jan Nijzing van de Nationale Politie in een reportage van het Algemeen Dagblad. Volgens het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) en Europese opsporingsinstantie Europol werd er in 2019 voor 121 miljard euro aan namaakspul in de Europese Unie ingevoerd. Het leeuwendeel betreft mode. Naar schatting levert de handel een schadepost van bijna 900 miljoen euro op voor de Nederlandse kledingindustrie. De coronapandemie heeft die cijfers verder opgedreven, denken EUIPO en Europol. Hoewel officiële cijfers nog ontbreken, zagen zij criminelen razendsnel inspelen op de pandemie. Zij ontdekten een gouden kans om via sociale media alsnog hun goederen aan de man te brengen. Bij Europol is de bestrijding van de namaakhandel al prioriteit. In vier jaar tijd deed de Europese politieorganisatie 29 onderzoeken naar internationale bendes. Daaruit werd duidelijk dat de criminelen zich niet alleen bezighouden met de handel in namaak, maar ook betrokken zijn bij drugshandel en het witwassen van geld.