TOP

Eerste Nederlandse winkel op Zalando, MKB klaar met hoge ondernemerslasten en Foot Locker krijgt geld van ING


MKB-Nederland en VNO-NCW vinden dat het Rijk niets doet voor ondernemers. ‘Hun lasten stijgen alleen maar. Het is wat ons betreft wel een keertje klaar’. Verder: Marc O’Polo in Den Haag is de eerste Nederlandse winkel die gekoppeld is aan Zalando.nl, Verkoop van Bonita aan Vidrea op losse schroeven en Whoopi Goldberg stapt in de mode.

Marc O’Polo is de eerste Nederlandse winkel aangesloten op Zalando

Marc O’Polo in Den Haag is de eerste die artikelnummers, prijzen en actuele voorraadinfo heeft gekoppeld aan Zalando.nl. Dat vertelt Carsten Keller vandaag aan Twinkle op het World Retail Congres in Amsterdam. Wie bij Zalando een Marc O’Polo-bestelling plaatst, krijgt (binnen nu en twee weken voor het eerst) de order uit de Hofstad geleverd wanneer het artikel daar op voorraad ligt. De status van de voorraad wordt minimaal eens per uur ge-update en er wordt een buffer aangehouden. Als de winkelier de bestelling aanneemt, maakt hij de order vervolgens klaar voor verzending, in het geval van Marc O’Polo door PostNL.

MKB-Nederland: lasten voor ondernemers in veel gemeenten te hoog

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn ontstemd dat het Rijk wel afspraken met de gemeenten heeft gemaakt over de ontwikkeling van de lokale lasten voor burgers, maar ondertussen niets doet voor ondernemers. ‘Hun lasten stijgen alleen maar. Het is wat ons betreft wel een keertje klaar’, aldus de ondernemersorganisaties in een persbericht op de website.

Uit de meest recente cijfers blijkt dat in meer dan 60 gemeenten de lokale lasten voor ondernemers met 6 tot zelfs 53 procent zijn gestegen. Vooral de horeca, de detailhandel en de recreatieve sector hebben daarnaast met een stapeling van lokale lasten te maken.

ING moet Foot Locker ruim 500.000 euro schadevergoeding betalen

De Nederlandse bank ING moet Foot Locker een schadevergoeding van ruim een half miljoen euro betalen. De bank greep niet op tijd in bij een fraudezaak waar het kledingbedrijf slachtoffer van was en schoot daarom tekort in haar zorgplicht. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald, meldt de Volkskrant.

De zaak draait om een oplichter die met een eenvoudige truc ruim 1,9 miljoen euro wist te stelen. De man had bij het kledingbedrijf Foot Locker het rekeningnummer van het gerenommeerde koeriersbedrijf UPS laten wijzigen in het rekeningnummer van Ups Consultancy, een door hem opgericht bedrijfje met een betaalrekening van ING. Op een valse factuur van UPS, gericht aan Foot Locker, zat een gele sticker, waarop stond dat betalingen voortaan op een nieuw rekeningnummer moesten worden gestort.

ING was eerder al veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 3 ton, maar ging daar tegen in beroep. Van het hof moet de bank nu een fors hogere schadevergoeding betalen.

Verkoop van Bonita aan Vidrea op losse schroeven

Het is nog niet zeker of de verkoop van Bonita door Tom Tailor aan het Nederlandse Victory & Dreams Holding doorgaat. Dat melden verschillende Duitse media. Een van de oorzaken is de hoogte van de bijdrage die Fosun, de Chinese investeerder van Tom Tailor gaat steken in de sanering van Tom Tailor. 

Ook is er nog geen akkoord van de banken voor de verkoop van Bonita, zol meldt Retailnews. Als de verkoop niet doorgaat, moet Tom Tailor de volledige merkwaarde van het bedrijf van 184,5 miljoen euro afschrijven. Het is daarom des te belangrijker dat Bonita snel gescheiden wordt van het moederbedrijf. 

Whoopi Goldberg start eigen kledinglijn

Actrice Whoopi Goldbergs gevoel voor stijl krijgt eindelijk lofbetuigingen. Ze komt met een eigen kledinglijn Dubgee. Dat meldt Business of Fashion. ‘Het leven van Whoopi Goldberg heeft vele hoofdstukken gehad: Broadway-ster, blockbuster film headliner, producer, auteur, talkshowhost, filantroop, activist, politiek commentator. Maar nu heeft de EGOT-winnaar (dat is Emmy, Grammy, Oscar en Tony) een nieuwe rol gevonden: mode-icoon en ondernemer.

De afgelopen jaren heeft Goldbergs liefde voor eigenzinnige sweatshirts, felle kleuren en slecht passende sneakers haar veel lof gebracht van modetijdschriften en blogs omdat de gangbare trends zich hebben ontwikkeld naar ‘comfort en meme-vriendelijke non-conformiteit’.