TOP

Eerste landelijke Week van de Stenen Winkel, pakketbezorgers verhogen prijzen en oud-CEO Hema naar Takko Fashion

Pakketbezorgers verhogen hun prijzen, de voormalig CEO van Hema gaat aan de slag bij Takko Fashion en dit voorjaar wordt de eerste landelijke Week van de Stenen Winkel georganiseerd. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 maart.

Foto: Claudio-Schwarz via Unsplash

Pakketbezorgers verhogen hun prijzen

Bezorgdiensten DH en DPD verhogen hun prijzen als gevolg van de stijgende olieprijzen met een bedrag tot €0,18 per pakket. Dat meldt De Telegraaf. Daarmee willen ze de enorm gestegen kosten voor vervoer compenseren. Brancheorganisatie TLN pleit voor een sneller correctiemoment voor brandstofprijzen aan klanten, omdat ze anders de miljoenen euro’s aan gestegen brandstofprijzen zelf moeten voorfinancieren. “Er moeten realistische afspraken gemaakt worden tussen transporteur en opdrachtgever”, aldus een woordvoerder. “Zo kunnen eventuele liquiditeitsproblemen bij transporteurs beter worden opgevangen.”

Eerste landelijke Week van de Stenen Winkel

Dit jaar wordt voor het eerst de landelijke week van de stenen winkel georganiseerd. De week vindt plaats van 9 tot en met 15 mei 2022 en is bedoeld om aandacht te vestigen op de waarde van fysieke retailer voor de consument. Dat staat in een persbericht. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk vieren ’Small Business Saturday’, België organiseert het ‘Weekend van de Klant’. Tijd voor een vergelijkbaar Nederlands initiatief, vond retailcoach Marian Bekkers van adviesbureau Kooplust. “Na alle lockdowns en uitdagingen van de afgelopen jaren, ontstond begin dit jaar het idee iets bijzonders te doen om de kracht van lokale stenen winkels te vieren. Want achter die winkels schuilen stuk voor stuk hardwerkende ondernemers die willen bijdragen aan de lokale economie en de lokale leefbaarheid. Ondanks hun creativiteit en ondernemerschap in het vinden van manieren om klanten bij te staan tijdens de coronacrisis, worstelen velen van hen nog met de sporen die de afgelopen jaren hebben nagelaten. Ik hoop dat zij met dit initiatief weer een steuntje in de rug krijgen.” Winkels kunnen zich tot en met 17 april gratis aan voor deelname aan deze week via https://weekvandestenenwinkel.com/. Bij deelname ontvangt iedere winkel toegang tot een lesplatform met tips van 15 retail-experts onder wie auteur Cor Molenaar, consumentenpsycholoog Patrick Wessels, retailcoach Marian Bekkers, socialmedia-specialist Mirjam van Rees en centrummanagement-expert Jeroen Roose. Ook is er voor iedere deelnemer een gratis promo-pakket beschikbaar.

Skechers opent eigen webshop

Schoenenmerk Skechers opent een twee eigen webshops, één in Nederland en één in België. Dat meldt Retaildetail. Het is de eerste e-commerce website onder eigen merknaam in de Benelux. Het merk was al online verkrijgbaar bij bol.com , Zalando en in de webshops van multi-brand schoenenketens zoals Torfs , Perry of Ziengs , maar met de lancering van dit nieuwe e-commerce platform zet het merk een grote stap in het veld van direct-to-consumer activiteiten in de Benelux. “Zo’n webshop is voor ons een extra troef. Het geeft Skechers de mogelijkheid om het merk te presenteren, collecties te introduceren en een breder scala aan consumenten in de Benelux te bereiken die de weg naar de winkels misschien niet gemakkelijk vinden”, zegt algemeen directeur Maurice van Berkel. De lancering van de Benelux webshop past in de internationale direct-to-consumer strategie van het merk. Skechers zag tijdens de pandemie een sterke toename van de online activiteit en is daarom van mening dat blijvende investeringen in de digitale en e-commerceruimte noodzakelijk zijn.

Voormalig CEO van Hema aan de slag bij Takko Fashion

Tjeerd Jegen, de voormalig CEO van Hema, gaat aan de slag bij textieldiscounter Takko Fashion. Jegen gaat daar ook de functie van CEO vervullen. Hij treedt in dienst op 1 mei dit jaar,zo schrijft Fashionunited. Jegen vertrok vorig jaar bij Hema, Saskia Egas Reparaz volgde hem op. “We zijn erg enthousiast dat we zo’n ervaren CEO als Tjeerd hebben weten te strikken voor Takko Fashion,” zegt Karl-Heinz Holland, uitvoerend voorzitter van Takko Fashion, in een persbericht. “In zijn professionele carrière heeft hij meermaals innovatieve kracht en leiderschap laten zien.”