TOP

Economie groeit met 3,1 procent, Omoda verkoopt kleding online, aantal webshops groeit fors

Schoenenretailer Omoda biedt vanaf vandaag ook kleding op de webshop, de economie groeit en het aantal webshops in Nederland neemt fors toe. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van Textilia.

Foto: Allbirds

Omoda breidt online uit met kleding

Schoenenretailer Omoda start dinsdag met de online verkoop van dames- en herenkleding. Omoda wil zich onderscheiden door uitgebreide stylingmogelijkheden te tonen. COO Jan Baan: “Wij gaan het verschil maken door klanten te verrassen met eindeloze en uitzonderlijke inspiratie, een unieke collectie en een hele hoop shopplezier. Het is de kracht van persoonlijke én menselijke service die het verschil maakt, of je het nou over online of offline hebt. Terwijl het gevoel, het speciale, de afgelopen jaren volgens ons best wel op de achtergrond is geraakt in de onlinefashionmarkt. Het gaat niet enkel om het product, maar om wat je ermee kúnt, hoe je het stylet. Wij vinden het daarom tijd om dat terug te brengen.” Per item worden drie stylingopties getoond en op drie verschillende modellen gefotografeerd. Merken die de retailer gaat verkopen zijn onder andere Fabienne Chapot, Tommy Hilfiger, JOSH V, Summum Woman en Drykorn. De kleding is verkrijgbaar in alle de landen waar Omoda actief is met een webshop. Voorlopig blijven de fysieke schoenenwinkels zoals ze zijn.

Allbirds lanceert activewear

Het Amerikaanse merk Allbirds heeft de activewear collectie Allbirds Natural Run gelanceerd. Deze is gemaakt van natuurlijke vezels op basis van onder meer eucalyptus vezels en merino wool. Dit in plaats van petroleum, wat doorgaans het basismateriaal is voor activewear. Het merk wil tegen 2025 de complete collectie laten bestaan uit 75 procent natuurlijke of gerecyclede materialen, inclusief deze collectie. De nieuwe sportcollectie bestaat uit shorts, tops, een legging en een T-shirt in diverse kleuren. De prijzen variëren van 55 tot en met 115 euro.

Credit Allbirds

Bestseller investeert in textielnnovaties

Het Zweedse modebedrijf Bestseller maakte dinsdag drie nieuwe investeringen op het gebied van duurzaamheid bekend. Een van die investeringen is gedaan in het materiaalwetenschappelijk bedrijf Circular Systems, dat oplossingen moet bieden voor het omzetten van afval in vezels, garen en stoffen voor de mode-industrie. Daarnaast heeft Bestseller geïnvesteerd in Nature Coatings, dat houtafval omzet in zwarte pigmenten waardoor het bedrijf miljoenen tonnen CO2 per jaar wil voorkomen. Textielinnovatiebedrijf Evrnu, de derde investering, heeft een nieuwe vezel ontwikkeld genaamd Nucycl. Deze is gemaakt van afgedankte kleding en kan meerdere malen worcden hergebruikt. “Met deze investeringen laten we zien dat we bereid zijn om terug te gaan in onze waardeketen door te investeren op vezelniveau. Dit is de richting die de hele industrie zou moeten volgen en wij zijn binnen Bestseller nog niet klaar met het zoeken van nieuwe investeringen die deze richting ondersteunen”, aldus Camilla Skjønning Jørgensen, hoofd van Bestsellers innovatieplatform Fashion FWD Lab.

Wehkamp gaat samenwerken met Fashion Cloud

Online retailer Wehkamp gaat gebruik maken van productinformatie- en afbeeldingen die via Fashion Cloud door merken gedeeld worden. “De afgelopen jaren hebben wij met Fashion Cloud ‘s werelds grootste content database voor fashion opgebouwd”, vertelt Jessy van Ginneken, Head of Sales Benelux bij Fashion Cloud. “Samen met Wehkamp zullen wij nog meer leveranciers helpen hun digitale strategie voor wholesale te verbeteren.” Volgens Fashion Cloud neemt dit merken werk uit handen omdat ze op één manier duizenden retailers kunnen bedienen. “Met Fashion Cloud hebben wij een partner gevonden die ons helpt de datakwaliteit te verhogen, en aanlevering van data te versnellen. Doordat we het verwerken van de data kunnen automatiseren besparen we tijd en hebben we producten sneller live op onze website”, aldus Nick Scholten, Projectleider Purchase to Pay bij Wehkamp.

Economie groeit met 3,1 procent

Het CBS meldt dinsdag dat de Nederlandse economie in het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent is gegroeid ten opzichte van een kwartaal eerder. Huishoudens hebben in het tweede kwartaal 5,7 procent meer besteed dan in het eerste kwartaal van 2021. Door de coronacrisis zijn de groeicijfers echter wel omgeven met een grotere onzekerheid dan bij de eerste berekening gebruikelijk is. Consumenten hebben in het tweede kwartaal 9,3 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal van 2020. Dat komt vooral door de geleidelijke openstelling van winkels en horeca. Consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2021 vooral meer uit aan horeca, medische diensten, kleding en auto’s. De consumptie door huishoudens is echter nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 lag de consumptie door huishoudens bijna vijf procent lager.

Achtste editie Dutch Sustainable Fashion Week in september

Stichting Dutch Sustainable Fashion Week organiseert voor de achtste keer op rij het grootste landelijke duurzame mode-evenement. Dit jaar organiseert de stichting Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) van 23 tot en met 29 september. Samen met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Stichting Technotrend en branche-organisaties Modint, Inretail en Euretco vraagt DSFW landelijk aandacht voor duurzaamheid binnen de modesector. De week wordt mede-georganiseerd door Chanel Trapman van conscious campaign Agency Mumster, en Alexandra Linn, die sinds 2020 aangetrokken zijn om de programmering van de themadagen verder vorm te geven. Het doel van DSFW is om de maatschappelijke engagement rondom de mode-industrie te vergoten en aandacht te vragen voor innovaties binnen de sector. Tijdens deze editie van DSFW wordt het publiek meegenomen in de stappen die kunnen worden gezet om te verduurzamen. Ook zijn er duurzame modeontwikkelingen te zien, wordt er informatie verstrekt over duurzame mode en krijgen jonge ontwerpers een podium.

Credits: Dutch Sustainable Fashion Week

Aantal nieuwe webshops groeit fors dankzij corona

De stijging van het aantal webshops in Nederland zet onverminderd door, volgens onderzoek door BoldData. Dat meldt Nu.nl dinsdag. In de eerste zes maanden kwamen er ruim tienduizend nieuwe webwinkels bij, de grootste stijging in een half jaar ooit gemeten.In het hele vorige jaar werden een kleine veertienduizend nieuwe webwinkels geregistreerd bij de KvK. Het totale aantal ligt nu op bijna 73.000. Veruit de meeste webshops (79 procent) in Nederland worden door één persoon gerund. Het aantal nieuwe webshops in voeding groeide in 2021 het snelst met 39 procent. Andere stijgers zijn webwinkels in huis- en tuinartikelen en in mindere mate elektronica. Volgens BoldData ligt het aantal Nederlandse webshops in werkelijkheid zelfs nog hoger, omdat ze niet allemaal in het handelsregister staan. Het gaat dan vooral om winkels met een fysieke vestiging die ook online verkopen.